Språkutvecklande undervisning i SO ur ett andraspråksperspektiv
Abstract
Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida SO-undervisningen i två niondeklasser är språkutvecklande ur ett andraspråksperspektiv. Jag har använt mig av en kvalitativ metod där jag har kombinerat klassrumsobservationer med semistrukturerade intervjuer med två lärare i SO som arbetar på varsin skola i olika delar av Göteborg. Resultatet visar att de båda till viss del bedriver en språkutvecklande undervisning ur ett andraspråksperspektiv men också att de skulle kunna utveckla detta arbete i mycket större utsträckning.
Degree
Student essay
Other description
Specialarbete, 15 hp
Svenska som andraspråk, SIS133
Vt 2011
Handledare: Margareta Holmegaard och Ingegerd Enström
View/ Open
Date
2012-05-02Author
Söderlind-Blank, Annika
Keywords
Språkutvecklande ämnesundervisning
språk- och ämnesintegrerad undervisning
svenska som andraspråk
SIOP-modellen
genrepedagogik
Series/Report no.
Kandidatuppsats