Vi vill lira nu!!! Musiken som estetiskt mål och kreativt medel i högstadiets musikundervisning
Abstract
Den här uppsatsens övergripande syfte är att undersöka huruvida högstadiets
musikundervisning i första hand siktar mot utveckling genom musik –det vill säga elevernas
egna skapande och upplevelse av musik, dess historiska och sociala sammanhang –eller i
varierande utsträckning fostran till musik som ett estetiskt objekt. Metoderna jag använde var
deltagande observationer i två högstadieklasser respektive intervjuer med deras respektive
musiklärare efter det andra observationstillfället, vilket gav mig tillfälle att även ställa frågor
uppkomna efter första observationen. Detta material relaterades även till skolverkets
kursplaner och den musikpedagogiska debatten med Knut Brodin och dåtidens sånglärare på
1930 – 1940- talet. Jag kom fram till att de viktigaste undervisningsmålen är att förvärva
musikaliska kunskaper och färdigheter respektive att uppnå musikalisk kommunikation och
upplevelser. Undervisningsmålen personlig och social utveckling liksom att bevara bestående
värden och ideal verkar inte vara lika betydelsefulla idag jämfört med 1930 – 1940- talets
sångundervisning. Utbildningstraditioner och lärarens syn på undervisningssyftet kan
sammantaget blir en utgångspunkt för tolkningen av läroplanen. Slutligen kan jag säga att
musikundervisningens målsättning både är utveckling genom musik och fostran till musik.
Degree
Student essay