Musikartister – ett underhållande innehåll En studie om hur kvinnor vill ta del av musikartister i media
Abstract
Titel: Musikartister – ett underhållande innehåll. En studie om hur kvinnor vill ta del av
musikartister i media
Författare: Ann-Sofie Pettersson och Maja Rönnbäck
Uppdragsgivare: Evelyn Jons
Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen för journalistik,
medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet
Termin: Höstterminen 2011
Handledare: Marie Grusell
Antal ord: 17 480
Syfte: Att undersöka hur kvinnor vill ta del av musikartister i media.
Metod: En kvalitativ studie med respondentintervjuer
Material: Analys av intervjuer med åtta kvinnor inom den valda målgruppen, kvinnor mellan
30 och 49 år.
Huvudresultat: Resultatet visar mönster som tyder på att målgruppens intresse och
engagemang för att ta del av musikartister i media är förhållandevis lågt. Musik och
musikartister i media förknippas främst med underhållning, men musikartister fyller även
behov av information samt att styrka den personliga identiteten och sociala relationer. I tv och radio står innehåll om musikartister främst för underhållning, medan det i tidningar och
internet främst står för information. Ett tydligt mönster visar att det är personen bakom artisten, som målgruppen tycker är intressant att ta del av. När målgruppen är tillgänglig för att ta del av musikartister i media varierar, men tendenser visar på att det är främst på kvällar, i hemmet.
Indikationer ses av att innehåll om musikartister är något som målgruppen tar del av när de har
tid och inte blir störda. Med bakgrund i resultatet konstateras att målgruppen kan vara svår att nå, men att det inte är omöjligt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012-02-14Author
Ann-Sofie, Pettersson
Rönnbäck, Maja
Keywords
Konsumtionsforskning
medieanvändning
medieval
musikartister
populärkultur
push & pull
uses and gratifications
Series/Report no.
Examensarbete
C770
Language
swe