Ingen spaning - ingen aning - En studie av vilka nyckeltal som ABB AB kan använda sig av för mätningar av incident management processen
Abstract
Dagens IT‐organisationer står inför många stora utmaningar. Företagens ITinfrastrukturer
blir allt mer komplexa då företagen implementerar många olika
system och applikationer under kort tid utan att avveckla befintliga system och
applikationer.
Syftet till att man investerar i IT‐tjänster är att de ska generera ett värde i
organisationen och på så sätt bidra till att affärsmål uppnås. Det som många av
företagen missar är att mäta hur deras IT‐tjänster påverkat organisationer
överlag. Syftet med denna studie är att undersöka vilka nyckeltal ABB ska
använda sig av för mätningar av incident management processen. Studien bygger
på kvalitativa intervjuer med personal på ABB CIO Office, Västerås, som har
kunskap och erfarenhet inom incident management processen. I denna studie
har jag identifierat följande nyckeltal. Antalet incidentärenden under en period,
andelen incidenter som har klarats upp inom supportnivå, andelen ärenden per
prioriteringsnivå, kategori och feltyp, genomsnittlig responstid per
prioriteringsnivå och supportnivå, genomsnittlig lösningstid per
prioriteringsnivå och supportnivå, antalet incidenter som har lösts inom
överenskomna SLA:er, andelen incidentärenden som har registrerats på ett
korrekt sätt och andelen incidentärenden som är återkommande.
Det ska poängteras att det är viktigt att se helheten och inte stirra sig blind på
bara ett nyckeltal. Det gäller att man analyserar processen från olika synvinklar.
Jag anser även att det är en fördel om man kan undvika negativa nyckeltal.
Det är också oerhört viktigt att resultatet inte används för att peka ut anställda.
Det ska istället vara en grund för kontinuerligt förbättringsarbete för att göra
processen effektivare på sikt. Det ska poängteras att detta endast är
rekommendationer på vilka nyckeltal som kan användas för incident
management processen
Degree
Master theses
View/ Open
Date
2012-02-03Author
Sandberg, David
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:072
Language
swe