”Skolarbete prioriteras?” - En studie om hur lärare hanterar elevinitierade datoraktiviteter
”Schoolwork first?” - A study about how teachers handle studentdefined computer activities
Abstract
När datorer finns i klassrummet används de inte bara till de uppgifter läraren har delat ut till eleverna, utan även till andra aktiviteter som eleverna själva tar initiativ till. Många lärare upplever att eleverna blir distraherade av dessa aktiviteter och det finns även forskning som visar att det hindrar deras lärande. Det finns dock även tillfällen då de elevinitierade datoraktiviteterna integreras i undervisningen. Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare hanterar den elevinitierade datoranvändningen för att få en bättre förståelse för om och när man bör styra eller hindra respektive integrera de elevinitierade datoraktiviteterna. Undersökningen har genomförts genom intervjuer med lärare och elever samt observationer på två västsvenska gymnasieskolor. Resultaten visar att lärarna agerar på olika sätt under olika omständigheter där de antingen hindrar, accepterar eller integrerar den elevinitierade användningen. Den vanligaste metoden som enskilda lärare har för att försöka begränsa eller hindra den elevinitierade användningen är att be eleven sluta, vilket inte alltid har någon effekt. Skolorna har också regler för datoranvändningen, vilka inte heller alltid efterlevs. Integrering sker genom att lärarna provar sig fram utifrån de aktiviteter de tror eller vet att eleverna är intresserade av. Lärarna anser att de aktiviteter som tar tid eller uppmärksamhet från de lärarinitierade uppgifterna, som läraren/skolan har delat ut, bör begränsas. Men det finns få aktiviteter som enbart ses som negativa i sig, och vilka som bör begränsas, styras eller integreras är olika i olika situationer.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2012-02-03Author
Dalenbäck, Malene
Keywords
Dator
undervisning
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:051
Language
swe