Belöningssystem -En studie av Cherry Casino AB
Abstract
Bakgrund och problem: Belöningssystem används ofta som ett styrmedel av företag för att styra
sina anställda till att motivera dem att prestera i företagets intresse. För att provision skall fungera
ur företagets syn så måste intäkterna öka i samma takt som kostnaderna för att inte provisionen skall
äta upp vinsten. Belöningssystem är omdiskuterat och det är många som ställer sig kritiska till att
belöna med monetära medel. Att konsumenter lätt blir övertalade att köpa produkter som de inte har
någon nytta av, är ett av skälen till att staten reglerar allt mer av den belöningspolitik som många
företag idag bedriver, trots att det i många av dessa företag är ett välfungerande system till att få de
anställda motiverade att prestera sitt yttersta för företaget. Med ett avskaffande av
provisionsbaserad lön måste företaget hitta ett annat sätt att motivera de anställda till att utföra bra
prestationer i sitt arbete.
Frågeformulering: Hur kan ett företag motivera sina anställda till att utföra ett bra arbete som
ligger i linje med företagets intresse vid en avveckling av provisionsbaserad lön?
Syfte: För att besvara vår frågeställning vill vi med denna studie skapa en förståelse kring vad som
motiverar de anställda på Cherry Casino AB samt ge förslag till hur företaget kan belöna bra
prestationer utan att använda sig av provisionsbaserad lön.
Avgränsningar: Vi har avgränsat vår studie till restaurangkasinoverksamheten inom Cherry Casino
AB. Vi studerar Göteborgsregionen på grund av geografiska skäl.
Metod: För att få en bra grund och förståelse för hur företaget arbetar intervjuades personalansvarig
för Cherry Casino Syd. En enkätundersökning genomfördes med 24 av företagets anställda för att ta
reda på dess inställning till företagets sätt att motivera dem. Detta material analyserades utifrån den
teoretiska referensramen i en analys som avslutas med en slutsats om vad som framkommit av
studien.
Slutsatser: Monetära belöningar är inte alltid det som motiverar bäst till bra prestationer. Studien
av restaurangkasinoverksamheten Cherry Casino AB visar att andra faktorer är minst lika viktiga
när det gäller att motivera de anställda. Genom att ge den anställde erkännande och återkoppling till
dess arbete kommer den att känna sig sedd och känna sig nöjd med ett väl utfört arbete. Många
anställda på Cherry Casino AB gillar att tävla, för att företaget skall få den anställde att agera i
företagets intresse kan företaget införa grupptävlingar i arbetet för att skapa bättre gemenskap och
ett mer kollektivt beteende. För att få den anställde ytterligare motiverad till att prestera borde
företaget omarbeta sitt bonussystem, då det i dagsläget anses orättvist och för vissa är baserad på
ouppnåeliga mål. Genom att alla de anställda känner att de har en chans att erhålla en bonus så
kommer fler att motiveras till att försöka uppnå ett bra resultat.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-02-01Author
Höglund, Sara
Stenlund, Therese
Series/Report no.
Ekonomistyrning
11-12-7
Language
swe