Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Karinsv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:57:47Z
dc.date.available2011-12-20T10:57:47Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28231
dc.description.abstractSammanfattning Mitt syfte är att ta reda på förskole- och skolbarns erfarenheter av lek och lärande. Frågorna jag har undersökt är: Vad säger barn om sin egen lek? Vad säger barn om sitt lärande? Finns det någon skillnad på vad barn i förskola och skola har för erfarenhet av lek och lärande? Som metod använder jag mig av en kvalitativ samtalsintervju när jag intervjuar barn i åldrarna 3,5-6 år i förskolan och 10-11åringar i en fjärde klass. Därefter analyserar jag barnens svar utifrån relevant litteratur om lek och lärande utifrån ett sociokulturellt perspektiv och även utvecklingspedagogiskt perspektiv. Jag ser ett resultat som tyder på att barns lek och lärande sker i samspel med andra barn och vuxna. Erfarenheter av lek och lärande ser olika ut i förskola och skola. Leken är frivillig och anpassad till tid och rum i förskola och skola. Genom att lyfta barns tankar kring lek och lärande kan vi se att ett synliggörande av barns lärande är viktigt. Det betyder att lärare behöver dokumentera barns lärande för barnens skull. Slutligen visar resultatet även att rum för lek är viktigt och att vänskap är av stor betydelse för barns lek och lärande.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectleksv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectskolasv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectvänskapsv
dc.title”Man kan vara hund och katt också, man får välja…”-en kvalitativ studie av barns reflektioner kring lek och lärande i förskola och skolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record