dc.contributor.author | Olsson, Patrik | sv |
dc.contributor.author | Johansson, Anna | sv |
dc.date.accessioned | 2011-12-20T10:56:57Z | |
dc.date.available | 2011-12-20T10:56:57Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28222 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Mitt syfte med den här studien är att undersöka lekens betydelse för barns sociala utveckling i förskolan.
Frågeställningar:
-Vad innebär leken för pedagogerna?
-Vilken betydelse har leken i den sociala utvecklingen?
-Hur arbetar pedagogerna för att främja lekens betydelse i den sociala utvecklingen?
Metod:
I min studie valde jag att genomföra en kvalitativ studie i form av intervjuer. I undersökningen deltog sex
pedagoger som alla arbetar inom barnomsorgen.
Resultat:
Resultatet visade att leken har en viktig del i barns sociala utveckling och att leken är en plats där barnen kan få
bearbeta sina upplevelser och erfarenheter. Det visade även att samtliga pedagoger som deltagit i
undersökningen är överens om att man som pedagog inte ska störa barns lek utan vara med som stöd i
bakgrunden för dem som har det svårt. Resultatet visade även att pedagogerna måste ge barnen material,
upplevelser och förutsättningar för att leken ska stimuleras.
Betydelse för läraryrket:
Inom leken får barnen träna sin sociala förmåga genom att samspela med andra barn. Det är därför viktigt för
pedagoger i förskolan att avsätta tid för leken i verksamheten så att barnen får en möjlighet till att träna sin
sociala förmåga. Det är även viktigt som pedagog att stötta de barn som har det svårt att tolka de leksignaler och
lekregler som man bör kunna för att kunna ingå i en lek. Dock är det viktigt som pedagog att tänka på att inte
störa barnen i leken om det inte finns ett behov av stöd. Något som är viktigt att tänka på som pedagog i
förskolan är att man vågar göra bort sig inför sina arbetskamrater. Med det menar jag att man som pedagogen
måste känna sig trygg i den aktuella leksituationen för att kunna gå in i barnens lek. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Leken | sv |
dc.subject | Social utveckling | sv |
dc.subject | samspel | sv |
dc.subject | pedagogens roll | sv |
dc.title | Lekens betydelse för den sociala utvecklingen – En kvalitativ studie av pedagogers syn på leken. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |