Med fokus på målen- En läromedelsgranskning om elevers möjligheter att nå målen i geometri och rumsuppfattning
Abstract
Sammanfattning
Syftet med vår undersökning är att ta reda på huruvida läromedlet Mästerkatten med tillhörande
lärarhandledningar ger eleverna möjlighet att nå målen i geometri och rumsuppfattning. Våra huvudfrågor är:
1. Skiljer sig kursplanen i matematik, i Lpo94, mot den i Lgr11 gällande geometri och rumsuppfattning?
. Hur ser läromedlets struktur och dess kunskapssyn ut?
3. Behandlar läromedlet det centrala innehållet i kursplanen (Lgr11) gällande geometri och rumsuppfattning?
4. Behandlar läromedlet det stoff som föreslås i kursplanen (Lpo94) med tillhörande kommentarer gällande
geometri och rumsuppfattning?
5. Vilken funktion fyller lärarhandledningen?
För att kunna svara på våra huvudfrågor och uppfylla vårt syfte har vi i vårt arbete utgått från tre
granskningsmallar (se kapitlet Metod, Beskrivning av läromedelsgranskningen). Dessa har utformats med hjälp
av Madeleine Löwings bok Baskunskaper i matematik (00) samt kursplanerna i matematik tillhörande Lpo94
och Lgr11.
Vår läromedelsgranskning visar att eleverna ges möjlighet att nå målen i Lpo94:s kursplan i matematik gällande
geometri och rumsuppfattning, under förutsättning att pedagogen använder lärarhandledningen. När det gäller
kunskapskraven i Lgr11 framgår det dock att eleverna inte ges chans att nå alla mål. Detta till följd av
läromedlets brist på uppgifter där eleverna får öva på att ”föra och följa matematiska resonemang[…] om […]
geometriska mönster…” (Lgr11:6). Vidare kan man av vårt resultat avläsa att det är nödvändigt att använda
lärarhandledningen, på det sätt läromedelsförfattarna avsett, för att läromedlet ska leva upp till kraven i
kursplanerna. Om detta inte görs är läromedlet otillräckligt vilket i sin tur kan leda till att eleverna inte når
målen. Eftersom vår studie åskådliggjort hur betydelsefull lärarhandledningen är och hur bristfällig
matematikundervisningen blir om pedagogen enbart utgår från elevernas arbetsböcker anser vi att det är av
största vikt att lärare tar detta i beaktande och inte förlitar sig helt på innehållet i elevernas arbetsböcker, då de
planerar sin matematikundervisning.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Larsson, Cecilia
Keywords
centralt innehåll
konceptuellt lärande
kunskapsk
Language
sv