Arbetas det med värdegrund i förskolan eller förekommer det bara i styrdokumenten?
Abstract
Sammanfattning
Syftet med den här studien är att undersöka hur tre pedagoger i och omkring Göteborgs kommun ser på arbetet
med värdegrunden i förskolan.
Problemformulering:
• Hur arbetar pedagoger aktivt med värdegrundarbetet?
• Hur ser pedagogerna på hemmets roll i förmedlandet av värdegrunden?
• Kan pedagogerna koppla samman barns framtidsplaner med arbetet kring värdegrunden?
För att få svar på dessa frågor intervjuade jag tre pedagoger på tre olika förskolor. Intervjuerna följde ett
strukturerat formulär men med möjlighet för följdfrågor.
Resultatet pekar på att undersökningen kring värdegrundsarbetet ser olika ut i dessa tre förskolor. Alla pedagoger
anser att det är en viktig punkt att behandla, men i själva arbetet kring värdegrunden så var det bara en av
förskolorna som uttalat arbetade med värdegrunden. Den sociala samvaron pedagoger emellan ansågs dock
väldigt central för hur det övriga pedagogiska arbetet ser ut.
Alla förskolor i Sverige idag ska ta till sig och arbeta utifrån värdegrundsuppdraget som finns omskrivet i
styrdokumenten. Som pedagog är det en del av läraryrket att följa detta.
Degree
Student essay