Show simple item record

dc.contributor.authorArnberg, Linneasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:54:09Z
dc.date.available2011-12-20T10:54:09Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28191
dc.description.abstractSammanfattning: Detta examensarbete ingår i lärarutbildningen och befinner sig inom området för globala studier. Det tar sin utgångspunkt i vårt eget engagemang och tidigare arbete inom biståndsprojekt, vilket lett till en studie av hur biståndsdiskursen tolkas. För att belysa detta analyseras motivbegreppet inom detta område, med fokus på relationen mellan bidragsförmedlarna Sida och Forum Syd i Sverige och biståndsorganisationer i Kenya. Syftet med studien har därför varit att ta reda på hur de motiv som finns till biståndsarbete uppfattas av olika personer, med olika roller i vad vi kallat för ”biståndskedjan”. Vårt fokus har varit på maktrelationen mellan givare och mottagare. Studien har kretsat kring en relativt neutral diskursiv teori, med inslag av den postkoloniala teoribildningen, vilken använts för att belysa den historiska kontexten. För att söka svar på studiens syfte har vi genomfört sex respondentintervjuer, där dessa svar problematiserats utifrån tidigare forskning och olika organisationers policydokument. Detta resultat har analyserats utifrån en kritisk diskursanalys, där relationen mellan begreppen bistånd, motiv och kulturellt avstånd varit av central betydelse. Framförallt har studien kommit fram till hur vårt historiska och kulturella sammanhang speglar hur vi tolkar olika motiv i biståndsfrågor. Dessutom har studien sett tydliga exempel på hur språket kan förena och samtidigt förminska personernas roller inom biståndsdiskursen . Vidare har studien belyst det problematiska med internationaliseringsbegreppet i skolan, där vi anser att en ökad medvetenhet om motiven inom biståndsdiskursen kan leda till förändringar inom utbildningsvetenskapen.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectbiståndsv
dc.subjectmotivsv
dc.subjectmaktsv
dc.subjectdiskurssv
dc.subjectsv
dc.titleBiståndsarbete på allas villkor – En intervjustudie om motiven inom biståndsdiskursen och avståndets svårighetersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record