Tyst i klassen? – Bakgrundsmusik som pedagogiskt verktyg vid arbete med matematik
Abstract
Sammanfattning: Flera studier har gjorts angående musikens påverkan på vår koncentrationsförmåga och
prestation, till exempel om Mozarteffekten. Vi har tagit vår utgångspunkt i Söderlund och Sikströms studier på
personer med koncentrationssvårigheter och ADHD, där musik påvisats förbättra koncentrationen hos nämnda
grupp. Även en studie av Usher och Feingold visar hur bakgrundsbrus förkortar responstiden (RT) hos
försökspersoner vid lösning av enkla matematikuppgifter. I den studien finns, enligt rapporten, inga kända
koncentrationssvårigheter hos försökspersonerna. Baserat på bland annat ovan nämnda forskning har vi designat
en studie med fokus på bakgrundsmusikspåverkan på RT vid lösning av enkel multiplikation. Det var nämligen
vid den typen av matematik som störst påverkan av bakgrundsbrus uppmättes i Ushers studie. Utifrån
experiment som metod kombinerat med enkätundersökning har vi gjort vår studie på två niondeklasser i två olika
delar av västra Sverige. Därefter har vi analyserat vårt material med avseende på kön, barnens föräldrars
utbildningsnivå och yrke samt vana vid musik i skol- och fritidssammanhang. Resultatet av försöken och
enkäten, samt tidigare forskning, visar att det för en majoritet av individerna verkar finnas en fördel att använda
bakgrundsmusik, då RT för den grupp som utsattes för bakgrundsmusik var betydligt kortare än
referensgruppens. Däremot verkar det, enligt våra resultat, inte finnas några skillnader i hur mycket RT förändras
för tjejer jämfört med för killar och vi ser heller inte något samband mellan förändring av RT och skillnader i de
andra yttre sociala faktorer vi undersökt, då differensen i RT-förändring var försumbar i resultatet. Vid analys av
försökspersonernas musikvana kan vi bland de musicerande individerna se en mindre förkortning av RT jämfört
med dem som inte musicerar. Vana eller erfarenhet av musiklyssning, i samband med matematikarbete, verkar
däremot inte ha någon avgörande betydelse för hur RT påverkas av bakgrundsmusik under omständigheterna vi
skapat i försöken.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Krantz, Jenny
Holmquist, Emma
Keywords
Bakgrundsbrus
musiklyssningsvana
responstid (RT/
Language
sv