Konflikthantering i skolan
Abstract
Vårt syfte med denna uppsats är att synliggöra de elevkonflikter som förekommer i skolan och vilka konflikthanteringsmetoder de arbeta med samt genom att redogöra för pedagogernas erfarenheter och åsikter bidra till en bättre förståelse för konflikt elever sinsemellan. Vi har valt att intervjua sex lärare i tre olika skolor i Göteborgs stadsdelar. Vår tanke bakom valet av de tre olika skolorna är att synliggöra vilka faktorer som kan bidra till elevkonflikter i skolan alltså hur konflikt uppstår, vilka orsaker kan finnas bakom konflikt i skolan samt hur pedagogerna hanterar förekommande konflikter.
Vårt arbete ger en översikt av hur pedagoger handskas med konlikt i skolan och vilka metoder som används i skolan, samt att de faktorer som är vållande till konflikt i skolan. Vi intervjuade våra informanter alltså de sex verksamma pedagoger genom våra frågor kring konflikt och de faktorer som vållar till konlikt samt de metoder som används i skolan.
Vi genomför vårt arbete med en kvalitativ undersökning, som består av frågor kring konflikt och konflikthantering och lärarnas erfarenheter kring ämnet konflikt i skolan. Vi vill även belysa hur lärarna upplever konflikter i skolan och vad de anser att konflikt kan bidra till. Kan konflikt vara bara destruktiv eller kan man med hjälp av konflikthantering skapa en god lärandemiljö för alla inblandade? Vilka är de vanligaste konflikterna som uppstår i skolan och på vilka platser och i vilka sammanhang förekommer flest konflikter eleverna emellan, enligt lärarnas långa erfarenheter.
Vi som blivande lärare kommer givetvis att hamna i sådana omständigheter och därför är det väsentligt att ha tillräckliga kunskaper om hur vi ska handskas med de konflikter som kan uppkomma, speciellt när det gäller olika kulturer, så att vi kan använda våra olikheter på ett positivt sätt och försöka dra lärdom av dem. Vi skall kunna använda våra olikheter som en tillgång.
Resultaten av vår studie visar att de skolor som deltagit i vår undersökning arbetar varierande med konflikt och konflikthantering. I ett område där våra informanter säger sig arbetar medvetet med konflikt och de anser att personalen går ständigt på kurs om konflikt och konlikthantering, medan en annan skola går mest efter känsla och handskas med uppkomna konflikter med sina tidigare erfarenheter. I den tredje skolan visar sig att verksamma pedagoger arbetar med konflikt men inte har något specifikt program att gå efter.
Degree
Student essay
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Rashno, Afsaneh
Nobakht, Nahid
Nobakht, Reza
Keywords
Konstruktiv
förebyggande åtgärder
konflikt
konflikthantering
Lärande miljö
destruktiv
Publication type
other
Language
swe