Show simple item record

dc.contributor.authorForsberg, Malin
dc.contributor.authorWallin, Maja
dc.date.accessioned2011-09-15T13:29:53Z
dc.date.available2011-09-15T13:29:53Z
dc.date.issued2011-09-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26809
dc.description.abstractBakgrund: Transportsektorns miljöpåverkan är stor och ett trafikslagsskifte är önskvärt för att få en mer hållbar lösning. Ett sätt att flytta över gods till järnvägen är genom intermodala transporter. Det kräver dock ett effektivt byte av transportslag på en kombiterminal. I dagsläget ligger en kombiterminal i Gullbergsvassområdet i Göteborg, men planer finns på att den ska flyttas. I en tidigare studie har möjliga nya placeringar för en terminal undersökts. Syfte: Att undersöka hur intresset bland de berörda aktörerna ser ut för ett logistikcentrum i anslutning till den nya kombiterminalen i Göteborg och koppla det till tidigare föreslagna platser. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär och vi har använt oss av halvstrukturerade intervjuer för att göra vår undersökning. Sju intervjuer har genomförts med representanter från de olika kategorierna av aktörer som har identifierats. Teori: Den teoretiska referensramen innehåller litteratur kring definitioner av logistikcentrum, några exempel på andra kombiterminaler och vad de har för kringtjänster, vilka som är de berörda aktörerna kring en kombiterminal och vilka intressen aktörerna har. Resultat och analys: Vi kom fram till en definition av logistikcentrum där grunden är en kombiterminal som kan omges av antingen en företagspark, fordonsrelaterade tjänster, godsrelaterade tjänster eller administrativa tjänster, alternativt en kombination av dessa. Aktörerna kan delas in i transportköpare, transportproducenter och infrastrukturhållare och de aktörer vi har valt att fokusera på är åkeri, speditör, tågoperatör, terminaloperatör, terminalägare och hamn, som alla ingår i kategorin transportproducenter. Vår undersökning visar att det bland de som driver och äger kombiterminalen finns ett större intresse för att anlägga ett logistikcentrum än bland de som använder den. Intresset var överlag svagt, men ett visst intresse fanns för utkörning och reparationer i anslutning till kombiterminalen och även för en företagspark. Av de fem föreslagna platserna tycker vi att Halvorsäng passar bäst för etablering av en ny kombiterminal eftersom flera aktörer visade intresse för denna plats och den är mest lämplig framförallt utifrån expansionsmöjligheterna och hur omgivningen ser ut. Slutsats: Vi föreslår att terminalhuvudmännen riktar in sig på att få en väl fungerande kombiterminal innan de satsar på kringtjänster.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries10/11:19sv
dc.subjectLogistikcentrum, kombiterminal, definition, aktörer, Gullbergsvass, Göteborg, aktörers intressensv
dc.titleVem vill ha ett logistikcentrum? En studie av kringtjänster till en ny kombiterminal i Göteborgsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record