Extra! Extra! Read all about it!
Abstract
Titel Extra! Extra! Read all about it!
Författare Ida Eriksson
Uppdragsgivare Extra Östergötland
Kurs Examensarbete i Medie- och Kommunikationsvetenskap
Termin Vårterminen 2011
Handledare Ingela Wadbring
Sidantal 52 sidor inklusive referenser och bilagor
Antal ord 19 986 ord
Syfte Att undersöka en lokal daglig gratistidnings ställning i sitt
spridningsområde. Extra Östergötland är mitt case i
undersökningen.
Metod Kvalitativ undersökning i form av samtalsintervjuer samt
redan utförda kvantitativa undersökningar.
Material Intervjuer med 10 av Extra Östergötlands läsare samt
bearbetning av redan utförda kvantitativa undersökningar.
Huvudresultat Det är främst ungdomar och medelålders personer som läser
Extra Östergötland. De främsta anledningarna till varför man
läser Extra Östergötland är för att den är gratis och för att den
är ett tidsfördriv. De unga läser den antingen för att den finns
tillgänglig eller för att den, för dem, är det enda
nyhetsalternativet. De äldre läser tidningen för att det är en
vana, eller för att de mest är intresserade av tidsfördriv och för att
den råkar finnas där. Extra Östergötland är inte en konkurrent till
medier som dagstidningar och TV, men däremot till Metro och till
kvällstidningarna. Inställningen till Extra Östergötland
är att tidningen är ”bra”, ”helt okej” och ”bra för att vara en
gratistidning”. Flera av läsarna tycker också om den för att den är
lokal.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-09-15Author
Eriksson, Ida
Series/Report no.
Examensarbete
C758
Language
swe