Show simple item record

dc.contributor.authorLager, Cecilia
dc.date.accessioned2011-07-14T06:29:14Z
dc.date.available2011-07-14T06:29:14Z
dc.date.issued2011-07-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26260
dc.description.abstractSammanfattning Studiens syfte är att undersöka och tolka vad utvecklingspedagogik innebär, samt vad pedagogen har för roll och betydelse i barns lek, lärande och utveckling. Mina huvudfrågor är: 1. Hur definierar pedagogerna begreppet utvecklingspedagogik? 2. På vilket sätt dokumenterar de verksamheten för att synliggöra metakognition? 3. Vad anser pedagogerna att leken har för roll i barns lärande och utveckling, och vad är pedagogens roll? Jag har använt mig av halvstrukturerade intervjuer som metod. Den kvalitativa metoden söker sina svar utifrån enskilda individers tankar, reflektioner och åsikter. Genom intervjuer har jag undersökt och tolkat informanternas uppfattningar inom mina valda områden. Mitt urval bestod av sju pedagoger som alla arbetar på en förskola. Resultatet visar att samtliga pedagoger i min studie vet vad utvecklingspedagogik innebär i stor utsträckning och hur det kan praktiseras. Pedagogerna är överens om att leken är en viktig del i barns lärande och utveckling. Leken har en central roll i förskolans verksamhet under hela dagen. De vuxna tar till vara på leken och barnens intresse. Pedagogerna anser sig ha en stor roll i barns lek för att leken och barnen skall utvecklas. Detta genom reflektion, utmanande frågor och handledning. De intervjuade dokumenterar verksamheten för att synliggöra metakognitionen som innebär förmågan att tänka över sitt eget lärande på olika sätt. Vissa pedagoger gör det genom samtal och reflektion, några använder sig av fotografier och andra av dagbok. Denna rapport har relevans för läraryrket och visar hur viktigt det är med engagerade pedagoger i förskolan. Det gäller inte bara inom utvecklingspedagogiken, barns lek, lärande och utveckling utan vilken barnsyn och kunskapssyn som pedagogen anser sig ha och förmedlar. Det är viktigt att man är väl insatt i det förhållningssätt man anser sig använda sig av i förskolan för att arbetet skall fortgå och kunna utvecklas och utvärderas. Genom pedagogisk dokumentation och reflektion kan detta bli möjligt.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectlek och lärandesv
dc.subjectUtvecklingspedagogiksv
dc.subjectpedagogisk dokumentation pedagogens rollsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectmetakognitionsv
dc.subjectutvecklingsv
dc.subjectbarnsynsv
dc.titlePedagogens roll i barns lek, lärande och utvecklingsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Programme on Human Resource Development and Labour Relationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Personalvetarprogrammetswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record