Vi leker för att lära. En studie av pedagogers syn på lekens roll i förskoleklassen.
Abstract
Sammanfattning:
Syfte
Vi vill undersöka och problematisera pedagogers syn på och förhållande till leken som ett pedagogiskt verktyg för
barns utveckling och lärande i förskoleklassen. Vi vill också se hur pedagogerna anser sig tillämpa leken i sitt
dagliga arbete i verksamheten.
Material och metod
Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod i form av samtalsintervjuer med respondenter inom
förskoleklassen, för att ta reda på deras syn på lek som pedagogiskt verktyg, samt lekens roll i förskoleklassen. Vi
har även använt oss av relevant litteratur för att få en så heltäckande bild av ämnet och våra frågeställningar som
möjligt.
Frågeställning
• Hur ser pedagoger på lekens betydelse i förskoleklassen för barnens utveckling och lärande?
• Hur anser pedagogerna att de tillämpar leken i det dagliga arbetet i förskoleklassen?
Resultat/Analys
I vår studie framkom att pedagogerna ser olika på lekens betydelse i förskoleklassen. Även om inte alla pedagoger
uttryckte sig på samma sätt, visar det ändå på att de tycker att leken har en stor betydelse för barns utveckling och
lärande, men det fanns också faktorer som skilde pedagogerna åt. Vissa pedagoger ansåg att lek kunde vara allting,
andra uttryckte att man inte kan lära allt genom lek. Även användningen av leken i den pedagogiska verksamheten såg
olika ut. En del såg till att leken genomsyrade hela dagen. Andra vill dock ha en mer skolinriktad förskoleklass, där
barnen anpassas till skolans arbetssätt på en gång.
Betydelse för läraryrket
För att förskolepedagogiken skall få mer utrymme i förskoleklassen är det viktigt att skapa en samverkan mellan
förskola och skola, integrera de båda skolformerna, där man har en gemensam förståelse för hur man arbetar i
respektive verksamhet. Man bör även vara medveten om förskolepedagogiken, där leken är ett centralt begrepp, samt
förskoleklassens syfte.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Paepke, Kristina
Nylund, Veronica
Keywords
Förskolepedagogik
Förskoleklass
Pedagogiska milj
Language
sv