Vägen till Reggio Emilias förhållningssätt. Kritiska konsekvenser vid byte av förhållningssätt.
Abstract
Sammanfattning
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka problematiken då pedagogerna i en förskola eller på en
förskoleavdelning byter till Reggio Emilias förhållningssätt ur både positiv och negativ bemärkelse. Dessutom
undersöker jag om pedagogernas erfarenheter utifrån bytet tas tillvara på när andra förskolor eller förskolor som
planeras byggas skall genomföra liknande förändringar.
Frågeställningar: Varför byter förskollärarna förhållningssätt till Reggio Emilia från första början? Vad ser
man för fördelar med bytet av förhållningssätt? Vad har varit problematiskt i bytet av förhållningssätt? Upplever
pedagogerna att förskolor tar till sig erfarenheter som andra pedagoger gjort, som tidigare bytt förhållningssätt
till Reggio Emilia gällande förberedelser och planering av lokaler, material, arbetssätt, barnsyn och
förhållningssätt?
Metod och material: Jag använde mig av en enkätundersökning för att kunna undersöka hur vanligt
förekommande vissa svar är i en grupp av människor. Jag har gjort en kvalitativ bearbetning av en
enkätundersökning eftersom jag försöker få en förståelse för deras tankar och eftersom jag försöker beskriva det
jag undersökt. Materialet jag utgår från är sammanställningen av enkätundersökningen och relevant litteratur.
Resultat och didaktiska konsekvenser: Resultatet jag har kommit fram till är att det är positivt att byta
förhållningssätt till Reggio Emilia om man är medveten om vad Reggio Emilias förhållningssätt står för. Det är
inte helt problemfritt utan man måste med hjälp av diskussioner och reflektioner utvärdera sitt förhållningssätt så
att det passar in i den egna verksamheten. Det är även en utveckling av verksamheten som tar tid. De didaktiska
konsekvenser jag ser är positiva för barnen eftersom barnen ges möjlighet att utvecklas. Negativt är att
dokumentationen och reflektionen tar för mycket tid från arbetet med barnen i verksamheten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Karlsson, Sandra
Keywords
Reggio Emilia
förhållningssätt
byte
svårigheter
Language
sv