Vad kan musik tillföra barns språkliga och sociala utveckling? En studie om fyra förskollärares tankar om musik som pedagogiskt verktyg
Abstract
Sammanfattning:
Syfte
Jag vill med mitt examensarbete undersöka vad musiken kan tillföra barns språkliga och sociala utveckling och
om den kan ses som ett pedagogiskt verktyg i förskolan.
Metod och material
Jag har gjort en kvalitativ undersökning och använt mig av inspelade samtalsintervjuer. Fyra förskollärare
intervjuades.
Resultat
Min studie visar att musik har mycket att tillföra barns språkliga och sociala utveckling. Genom musiska
aktiviteter utvecklar barnen sitt ordförråd, en förståelse för ordens innebörd och språkliga begrepp och en
uppfattning om språkets rytm och tonfall. Att musicera tillsammans skapar en känsla av samhörighet, trygghet
och glädje. Det stärker självkänslan och utvecklar förmågan till samspel, kommunikation och samarbete. För att
sätta igång barns kreativa språkskapande och stimulera deras sociala kompetens bör musik ses som ett mycket
användbart pedagogiskt redskap. Det går ej att generalisera resultatet då antalet respondenter är för få.
Betydelse för läraryrket
Min studie kan ge verksamma pedagoger en uppfattning om värdet av att använda musiken som ett pedagogiskt
verktyg i förskolan. Vidare kan studien ge pedagoger en större insikt om musikens betydelse för barns språkliga
och sociala utveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Dellgård, Ann-Catherine
Keywords
musik
språk
social kompetens
förskollärares tan
Language
sv