Reggio Emilia – En filosofisk pedagogik
Abstract
Reggio Emilia-filosofin har varit ett intresse hos oss genom hela lärarutbildningen. I samband med
examensarbetet fick vi möjlighet att göra ett studiebesök på en förskola i Reggio Emilia i Italien, där vi även
valde att genomföra delar av denna studie.
Syfte och val av metod:
Syftet med studien är att undersöka hur Reggio Emilia-filosofin kan vara tillämpbar på en svensk förskola i
enlighet med Lpfö98. Fokus har vi valt att lägga på miljön, dokumentationen och förhållningssättet som är tre av
de grundläggande aspekterna inom Reggio Emilia-filosofin. Undersökningen baseras främst på
direktobservationer men även en samtalsintervju med tre pedagoger, som en uppföljning av observationerna.
Resultat:
Resultatet i vår studie har vi främst kommit fram till genom direktobservationerna vi genomförde på förskolan,
varav vi valt ut tre situationer att skriva om. Något vi kommit fram till genom denna studie är att Reggio Emilia-
filosofin är ett förhållningssätt till barn där strävan efter att låta barnen utveckla sina hundra språk är en av
grundvärderingarna. Reggio Emilia-filosofin är ingen metodik utan en ständig process som utgår från barnet här
och nu.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Signori-Nordenström, Anna
Carlsson, Åsa
Keywords
Reggio Emilia-filosofin
förskola
Lpfö 98
Language
sv