Pedagogers syn på normalitet och avvikelse i förskolan – en jämförelse mellan de nordiska länderna Sverige och Norge
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka om och hur synen på normalitet och avvikelse skiljer sig åt mellan
verksamma förskollärare i Sverige och Norge. Dessutom är avsikten att undersöka huruvida förskolan som
institution skapar och upprätthåller synen på vilket beteende som anses som normalt och vilket beteende som
anses som avvikande hos barnen. För att kunna besvara syftet med studien och dess frågeställningar har studien
baserats på kvalitativa intervjuer. Intervjuerna har genomförts på tre verksamma pedagoger på en förskola i
Sverige och tre verksamma pedagoger på en förskola i Norge.
Jag har i studien valt att utgå ifrån ett sociokulturellt perspektiv då jag studerade läroplanerna, förskolans
historia, litteraturen samt resultatet. Resultaten pekar på att det inte finns något från intervjuundersökningarna
som tyder på att pedagogerna har en syn på vad som dem anser är normalt eller avvikande. Resultatet visar sig
vara liktydigt både i den svenska som den norska förskolan. Däremot visar resultatet på att det finns vissa
beteenden som är mer önskvärda än andra. Resultaten pekar dessutom på att pedagogerna, i både Sverige och
Norge ser barnens olikheter som en styrka för verksamheten. Genom jämförelse av den norska läroplanen som
heter Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver och den svenska läroplanen som heter Läroplan för
förskolan Lpfö98 har jag funnit både likheter och skillnader. Rammeplan belyser barnens olika erfarenheter och
olika förutsättningar mer än vad Lpfö98 gör. Båda läroplanerna betonar vikten av människans lika värde,
yttrandefrihet och solidaritet. En likhet är också att båda läroplanerna framhåller hur viktigt ett demokratiskt
klimat i förskolan är. Förskolans historia har följts åt mellan länderna. Länderna verkar, under förskolans
utveckling, ha utbytt idéer och influerats av varandra. Detta troligen beroende på den geografiska placeringen,
som innebär att de är grannländer, men också att de har en liknande syn på barn.
Min förhoppning är att resultatet innebär bidragande kunskap inom området och att fler studier kommer
genomföras för att komplettera mitt resultat.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Axelsson, Jennie
Keywords
Normalitet
avvikelse
pedagoger i förskolan
jämf
Language
sv