Leken, miljön och barnsynen inom reggio emilias förhållningssätt och montessoripedagogiken
Abstract
Sammanfattning:
I denna uppsats har syftet varit att forska i hur montessoris pedagogik och reggio emilias
förhållningssätt har likheter och skillnader. Fokus har genom hela arbetet varit lek, barnsyn
och hur pedagogers roll tar form i de bägge förhållningssätten. Jag har forskat kring hur det
har sett ut historiskt och sökt svar på följande frågor:
Hur ser reggio emilia och montessori på lek i förskolan?
Finns det några likheter mellan reggio emilia och montessoris pedagogik?
Hur ser barnsynen ut i de båda inriktningarna?
Hur ser pedagogerna själva på sitt arbetssätt?
Som metod för att få svar på dessa frågor har jag arbetat med en kvalitativ textanalys och sökt
i relevant litteratur samt i en undersökande, intervjuliknande kvalitativ enkät utformad till
pedagoger inom de förskolor som inriktat sig inom för studien aktuella förhållningssätten.
Materialet i form av enkätsvar samt litteratur har sedan i resultatet analyserats och bearbetats.
Jag menar att det finns stora likheter mellan montessoris pedagogik och reggio emilias
förhållningssätt bland annat ser synen på barn likvärdig ut. Jag har också funnit att
pedagogens roll inom de bägge förhållningssätten ser likvärdiga ut. Barnsynen är något som
stämmer väl överens med vår samtid och har i Montessoris fall varit till viss grad
banbrytande. Leken är det dock viss skillnad på då den inom montessori likställt med
arbetsuppgifter och inom reggio emilias förhållningssätt ses den annorlunda. Den viktigaste
skillnaden mellan pedagogikerna är enligt min uppfattning dock hur man ser på interaktion
och samspel mellan individer. Att se likheter och skillnader historiskt och i nutid har en
relevans för läraryrket då det kan öka förståelsen för det egna arbetssättet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Hermansson, Viktoria
Keywords
Montessori
montessoripedagogik
reggio emilia
Ma
Language
sv