Bratwurst, Bier und Knödel oder Beethoven, BMW und Kant? Hur den tyska kulturen framställs i bild och text i läroböcker i tyska.
Abstract
Syftet med undersökningen är att se hur den tyska kulturen framställs i olika läroböcker i tyska som används i
språkundervisningen i svenska grundskolor. Uppsatsen behandlar två frågeställningar; dels hur den tyska
kulturen framställs i bild och text i läroböckerna och dels vad för bild eleverna får av tysk kultur via
läroböckerna.
Undersökningen som består av två delar, har gått ut på att analysera texter och bilder i tre olika läromedelsserier
om vardera fyra böcker samt en enkätundersökning bland sammanlagd 149 elever på tre olika skolor i västra
Sverige. Resultatet av enkätundersökningen visar att elever som läser tyska har en genomgående positiv och
allsidig bild av Tyskland och tysk kultur i jämförelse med elever som inte läser tyska som språkval i årskurs 6
och 9. Resultatet av text- och bildanalysen visar att det råder skillnader mellan läroböckerna i tyska, främst
märkbart är det bland elevmaterialet för årskurs 6.
Undersökningen visar att en av böckerna saknar mer eller mindre tysk kulturanknytning, den andra håller en
allmänkulturell profil medan den tredje försätter eleverna i den tyska verkligheten från första början. Kopplingen
mellan elevernas svar på enkätfrågorna och läromedlens kulturförmedling har ett uppenbart samband. Ju fler
typiskt tyska företeelser eleven kommer i kontakt med, desto större är behållningen.
För språkläraren är det viktigt att på ett sakkunnigt och engagerande sätt förmedla den tyska kulturen som är en
del av språket. Läraren bör även kritiskt granska de olika läromedlen och ev. sammanställa kompletterande
material som svarar mot styrdokumentens direktiv om språkens kommunikativa, funktionella samt interkulturella
mål.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Dernegård, Helgard Kihm
Keywords
Tysk kultur
läromedel i tyska
Language
sv