Välbefinnandehälsa inom ämnet Idrott och Hälsa
Abstract
Sammanfattning
Syfte
Syftet med denna studie var att göra en kartläggning av elevers uppfattning av vad de anser
bidra till att de mår bra samt belysa huruvida eleverna urskiljer något samband mellan fysisk
aktivitet och välbefinnande eller ej. Studien syftade även till att undersöka hur en intervention
i form av fysisk aktivitet kombinerat med en teorilektion om välbefinnande kunde påverka
elevernas uppfattning om sambandet mellan fysisk aktivitet och välbefinnande.
Metod
Denna studie grundar sig på tillvägagångssättet för en learning study och undersökningen har
genomförts i en klass av skolår 5, där tre lektioner har videofilmats – en praktisk
idrottslektion (A1), en teorilektion (B) och ytterligare en praktisk idrottslektion (A).
Eleverna har först fått fylla i ett förtest (Ft) om vad de har för uppfattning om att må bra. De
har även fått fylla i ett rörelse-protokoll (Rp1, Rp) vid de praktiska lektionerna som visar vad
de har presterat och vad de tyckte om övningarna. Till sist fick de ett eftertest (Et) att fylla i
för att se om de hade ändrat sig något i sin uppfattning om att må bra efter den teoretiska
interventionen. Resultaten av dokumenten har sammanställts i olika tabeller och diagram och
innehållet i den teoretiska lektionen har analyserats för att tillsammans besvara de
frågeställningar som undersökningens problemområde består av.
Resultat
Av resultatet kan utläsas att denna grupp av elever tänker mycket på sociala faktorer, men
även fysiska och psykiska faktorer är viktiga för sitt välmående. Efter den teoretiska
interventionen kan man se vissa förändringar hos eleverna som tyder på att de lyssnat och
tagit till sig av det som sagts, men det finns en hel del kvar att bearbeta i form av kritiska
aspekter om studien skulle fortsätta i en fullvärdig learning study.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Lundberg, Åsa
Keywords
Learning study
välbefinnandehälsa
motivation
Language
sv