Show simple item record

dc.contributor.authorSvensson, Sofia
dc.date.accessioned2011-06-27T09:04:23Z
dc.date.available2011-06-27T09:04:23Z
dc.date.issued2011-06-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25818
dc.description.abstractSyfte: Studie syftar till att utvärdera den metod kallad Show me the money som Mölndals stad använder för att på ett utvidgande sätt uppmuntra och ta vara på ungdomars delaktighet och engagemang. Frågeställningar: • vilka teorier och ideologier ligger till grund för Show me the money? • vilka mål har metoden och hur implementeras dem i fritidsgårdsverksamheten? • hur förverkligas målen i praktiken sett utifrån brukarnas erfarenheter och upplevelser? • vilka styrkor och förbättringsområden har metoden? Metod: Studien är en kvalitativ utvärdering som lyfter fram två perspektiv: det teoretiskt professionella via två personal på kommunens avdelning för fritidsgårdar och brukarperspektivet genom ungdomars erfarenheter från fritidsgårdsverksamheten. Det teoretiska perspektivet är bearbetat och formulerat till en programteori för Show me the money där dokumentanalys och intervju med personalen använts. Brukarperspektivet är framtaget genom fokusgruppintervju och enskild intervju med totalt fyra ungdomar. Teoretiska perspektiv: I tolkning och analys av programteori och ungdomarnas perspektiv har teorier och begrepp använts som rör demokrati, formell och upplevd delaktighet, empowerment samt den inordnande och utvidgande praktiken. Samtliga är kopplade till ungdomar alternativt fritidsverksamhet. Resultat: Av programteorin framgår ett tydligt främjandeperspektiv för fritidsgårdsverksamheten. Show me the money som metod vill anamma detta genom att låta ungdomarna bli delaktiga i verksamheten då de själva genomför sina idéer och förslag på vad de vill ska hända på fritidsgården. Genom delaktigheten utvecklar ungdomarna sina personliga och sociala förmågor och får tränas i ansvarstagande och demokrati. På så sätt vill Show me the money bidra till att slussa in ungdomarna i samhället och ge dem verktyg att bli den främsta resursen i sina egna liv. Ungdomarnas perspektiv lyfter fram fritidsgårdens funktion som en viktig plats för gemenskap, trygghet och delade intressen. Relationen med fritidsledaren är central och bidrar till högre självkänsla hos ungdomarna. Slutsatsen för studien är att fritidsgården har en viktig funktion att fylla som den offentliga arena den är, särskilt för de med störst sociala behov i samhället. Slutsatsen är att det är en funktion som behöver bevaras och inte övertäckas med produktion av arrangemang och ständiga aktiviteter. Show me the money ska ses som en metod för ungdomarna att växa som människor och ges förtroende och utrymme att vara med och bygga ett tryggt samhälle.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectutvärdering, unga, delaktighet, fritidsgårdsv
dc.titleShow me the money – en kvalitativ utvärdering av en metod för ungas delaktighet på fritidsgårdarna i Mölndals stadsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record