Show simple item record

dc.contributor.authorAnderberg, Filip
dc.contributor.authorKinell, Tilda
dc.date.accessioned2011-06-27T08:29:48Z
dc.date.available2011-06-27T08:29:48Z
dc.date.issued2011-06-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25816
dc.description.abstractSyfte och frågeställningar: Denna uppsats överordnade syfte är att undersöka hur Friluftspedagogerna arbetar med unga i riskzon. Studien vill även undersöka hur Friluftspedagogernas arbete enligt elevernas professionella nätverk har förändrat elevernas studiesociala situation. Vi vill besvara följande frågeställningar: Vilken förändring av elevernas studiesociala situation har enligt professionella i elevernas nätverk elevernas deltagande i Friluftspedagogernas verksamhet gett?; Hur går Friluftspedagogerna tillväga och genom vilka metoder, tekniker och tillvägagångssätt arbetar de i sitt arbete med unga i riskzon? Metod: Studien har baserats på en kvalitativ metod. Empirin har samalts in genom sju halv-strukturerade intervjuer och cirka 30 timmars observation. Resultat: Resultatet av vår studie visar att Friluftspedagogernas EDUQ-metod har positiva resultat. Vi har sett att Friluftspedagogernas arbete bygger på tre konkreta teman: relationen, samtalet och handlingen. Vi har granskat dessa teman utifrån ett socialpedagogiskt perspektiv och kunnat se att Friluftspedagogernas arbete har många kontaktytor med socialpedagogiken. Genom relationsskapande processer, användandet av samtalet samt de konkreta handlingarna i kombination med friluftsliv ger Friluftspedagogerna eleverna normer, värderingar och sociala förmågor som är viktiga för inkludering i samhället och skolan. Konklusioner: Den unika kombinationen av friluftsliv, problembaserat lärande och utomhuspedagogik bidrar till att förmedla kunskaper och kompetenser till unga i riskzon. Denna kunskap och kompetens är av sådan karaktär att den traditionella skolan har svårigheter att förmedla dessa. Vi vill därför genom uppsatsen framhäva Friluftspedagogerna som ett givet alternativ för målgruppen.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectNatur, friluftsliv, socialpedagogik, relationer och samspel
dc.titleHuvud, hand, hjärta en naturlig kombination. En studie av Friluftspedagogernas arbete med unga i riskzonsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record