Anställningsbara lärare eller rutten frukt: En studie av den utbildningspolitiska diskussionen om lärarutbildningen och dess studenter
Abstract
Bakgrund: Lärarutbildningen är en viktig del i formandet av den skola och i längden det samhälle vi vill ha. Den nuvarande lärarutbildningen har kritiserats hårt för att ha misslyckats med att rekrytera ”rätt” studenter till utbildningen och att utbilda de lärare som svensk skola behöver. Studien undersöker den utbildningspolitiska debatten om och kritiken mot lärarutbildningen närmare.
Syfte: Studien granskar de utbildningspolitiska synsätt som legat till grund för både den nuvarande och den kommande lärarutbildningen utifrån Ingrid Unemar Öst utbildningspolitiska diskurser. Fokus i studien ligger på identifierandet av de olika uppfattningarna om syftet med utbildningen och studenternas roll i densamma. I studien undersöks också relationen mellan synen på utbildningen och synen på studenterna.
Metod: Studien är en idéanalys där Unemar Östs diskurser används som analysinstrument i form av idealtyper för att identifiera de diskurser som artikuleras i de slutbetänkanden som legat till grund för reformerna av den nuvarande och den kommande lärarutbildningen. En jämförelse mellan slutbetänkandena görs för att utröna om en förändring i den utbildningspolitiska diskussionen om lärarutbildningen skett.
Resultat: Synen på syftet med lärarutbildningen artikuleras entydigt ifrån en arbetsmarknadsdiskurs i båda slutbetänkandena. I slutbetänkandet för den nuvarande lärarutbildningen finns en inkoherens mellan det syftet och den synen på studenterna som uttryck eftersom synen på studenterna i första hand artikuleras utifrån demokratidiskursen. I slutbetänkandet för den kommande lärarutbildningen artikuleras syfte och synen på studenterna från samma diskurs vilket innebär att slutbetänkandet i det avseendet är koherent.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-06-10Author
Johansson, Cajsa
Keywords
Lärarutbildning
rekrytering
utbildningspolitik
Ingrid Unemar Öst
betänkande
Series/Report no.
SHK
Language
swe