GUPEA >
Faculty of Arts / Humanistiska fakulteten >
Department of Swedish / Institutionen för svenska språket >
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för svenska språket >

Skriftspråksutveckling under högstadiet


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2077/25300

Files in This Item:

File Description SizeFormat
gupea_2077_25300_1.pdfThesis6399KbAdobe PDF
View/Open
gupea_2077_25300_2.pdfAbstract78KbAdobe PDF
View/Open
Title: Skriftspråksutveckling under högstadiet
Authors: Nordenfors, Mikael
E-mail: mikael.nordenfors@svenska.gu.se
Issue Date: 28-Apr-2011
University: Göteborgs universitet. Humanistiska fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Arts
Institution: Department of Swedish ; Institutionen för svenska språket
Date of Defence: 2011-05-28
Disputation: Lördagen den 28 maj 2011, kl. 10.15, Lilla Hörsalen, Humanisten, Renströmsgatan 6
Degree: Doctor of Philosophy
Publication type: Doctoral thesis
Series/Report no.: Göteborgsstudier i nordisk språkvetenskap
16
Keywords: Högstadiets svenskämne
Skriftspråksutveckling
Röstanvändning
Longitudinellt perspektiv
Abstract: The aim of this thesis is to characterize patterns of development in texts written by pupils in secondary school in Sweden. The thesis applies both a traditional quantitative approach to 318 texts and an approach based on the concept voice to 266 texts. The texts were written by the same 31 pupils through school years five to nine, thus the overall approach is also a longitudinal one. The study showed that text length increases overall during the examined years, but the increase tapers off tow... more
ISBN: 978-91-87850-44-8
Description: Denna doktorsavhandling i humaniora med inriktning mot utbildningsvetenskap har genomförts inom ramen för forskarskolan i utbildningsvetenskap vid Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, Göteborgs universitet. Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, CUL Forskarskolan i utbildningsvetenskap Doktorsavhandling 9 År 2004 inrättade Göteborgs universitet Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL). CUL:s uppgift är att främja och stödja forskning och forskarutbildning med anknytning till läraryrket och lärarutbildningen. Forskarskolan är fakultetsövergripande och bedrivs i samarbete mellan de fakulteter som medverkar i lärarutbildningen vid Göteborgs universitet samt i samarbete med kommuner, skolhuvudmän och högskolor. www.cul.gu.se
URI: http://hdl.handle.net/2077/25300
Appears in Collections:Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för svenska språket
Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet

This item has been viewed 1072 times.

 

 

© Göteborgs universitet 2011