Inspiration, underhållning eller skrämsel? Tittare resonerar kring TV-programmet Du är vad du äter
Abstract
Media har idag ett brett utbud av olika livsstilsprogram där hjälpmedel av olika slag presenteras för att människor skall kunna förbättra sin livsstil. Ett program som uppmärksammats i detta sammanhang är Du är vad du äter. Programmet har kritiserats av yrkesverksamma inom överviktsbehandling för dess moraliserande och skuldbeläggande sätt att presentera mat och ätande.
Syftet med detta arbete var att undersöka hur tittare resonerar kring TV-programmet Du är vad du äter. Syftet innefattade även att ta reda på vilka motiv tittare hade för att se Du är vad du äter samt hur de reflekterade över personer och situationer i programmet. Programidén och programmets metoder för viktminskning var andra aspekter som belystes.
Tre fokusgruppintervjuer genomfördes där tittare fick se ett avsnitt av programmet. Resultatet visade att tittare såg Du är vad du äter för att inspireras och underhållas. De sympatiserade med och förfasades över programmets deltagare samtidigt som programledaren väckte starka känslor på grund av sin hårda framtoning. Metoderna för viktminskning sågs som mycket avancerade vilket både inspirerade och verkade avskräckande. Programmet ansågs kunna göras bättre genom att ta bort förnedrande inslag, anpassa den fysiska träningen efter varje deltagare, erbjuda realistiska dieter samt ha ett helhetsperspektiv på hälsa.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-03-09Author
Johansson, Emma
Lindström, Åsa
Keywords
TV
media
övervikt
diet
risk
Series/Report no.
Kost- och friskvårdsprogrammet
2007
Language
swe