Probleminventering med hjälp av aktionsforskning kring skollunchen
Abstract
Ett flertal studier visar på att en stor del elever väljer att inte äta av skollunchen. Faktorer som smak, miljö, hälsa, sociala, kön och kroppsuppfattning påverkar elevernas val att äta eller inte äta skollunch. Flera projekt med förändringar, som rör skollunchen, har gjorts i olika skolor i Sverige för att få eleverna att njuta mer av skollunchen.
I en låg- och mellanstadieskola i västra Sverige har skollunchen blivit ifrågasatt av en förälder och därför har rektorn på skolan bett om hjälp att utreda om skolan har ett problem i frågan. Tillsammans med ett antal aktörer på skolan har vi bedrivit aktionsforskning för att på så sätt inventera eventuella problem kring skollunchen samt undersöka förslag till åtgärder som kan leda till förändring. Aktionsforskning kan ses som en process med den nuvarande kunskapen som utgångspunkt och vi har medverkat till att starta denna process genom definition och inventering av problemen.
Resultatet blev att aktörerna inte upplevde maten eller den miljö som den serveras i som ett problem. Den negativa attityden som eleverna uttalar kring skollunchen grundar sig i deras okunskap kring mathanteringen och en aversion till hur maten serveras. Vi fann också att personalen upplevde den negativa attityden som allmänt vedertagen och att eleverna hade en medvetenhet om att den var något överdriven. Förslag till åtgärder blev bland annat att sprida kunskapen om mathanteringen till eleverna och att undersöka hur alternativa serveringsmöjligheter fungerar på de skolor som har dessa.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-03-03Author
Andersson, Åsa
Nystedt, Jeanette
Keywords
skollunch
matvanor
skola
aktörer
aktionsforskning
Series/Report no.
Kost och friskvårdsprogrammet, 120 p
2006
Language
swe