Provutveckling i hem- och konsumentkunskap
Lärares och elevers synpunkter
Abstract
Flera undersökningar har visat att grundskoleelevers kunskaper inte bedöms på ett likvärdigt
sätt. Olika satsningar har skett från Skolverkets sida där syftet varit att öka likvärdigheten i
bedömningen. En sådan satsning från Skolverket är utvecklingen av en prov- och
bedömningsbank för hem- och konsumentkunskap. Avsikten med prov- och
bedömningsbanken är att erbjuda lärare stöd för att bedöma elevers kunskap och att
bedömningen ska bli mer likvärdig nationellt.
Syftet med examensarbete var att ta reda på hur ett prov som utvecklats för prov- och
bedömningsbanken fungerade i praktiken. Jag fick möjlighet att följa arbetet i den fas som
kallas utprövning, det vill säga när ett prov testades av elever och bedömdes av deras lärare.
I min studie har jag använt observationer, intervjuer och ett frågeformulär, vilket innebär en
form av triangulering.
I resultatet redovisas vad som händer i klassrummet under utprövningen samt lärarnas och
elevernas synpunkter på provet. Vid observationer framkom att eleverna tyckte att provet var
för omfattande. Av intervjuer med lärare framkom att elevernas svar var svåra att bedöma, att
frågorna behövde förtydligas och att kriterierna som låg till grund för bedömningen inte var
tillräckligt distinkta. Elevenkäter visade att frågorna i provet upplevdes som viktiga av många
elever eftersom de handlade om ekonomi, miljö och hälsa. En del elever ansåg att frågorna
skulle vara klarare och tydligare och att de borde få tillräcklig tid för att genomföra provet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-02-28Author
Fiallo Hedqvist, Mireya
Keywords
Prov
autentiska prov,
bedömning
prov- och bedömningsbanken
utprövning
Series/Report no.
Lärarprogrammet, inriktning hem- och konsumentkunskap
September 2009
Language
swe