”Perspektiven är allmängiltiga, det här är verkligheten”
Hur lärare arbetar med de fyra övergripande perspektiven i ämnet Hem- och konsumentkunskap
Abstract
Skolan styrs idag av nationella styrdokument, de är skollag, läroplan och kursplan. Varje ämne i skolan har en egen kursplan där ämnets kärna, begrepp och perspektiv beskrivs. Fokus i studien ligger på kursplanen i hem- och konsumentkunskap och då framförallt de fyra övergripande perspektiven hälsa, resurshushållning, kultur och jämställdhet, som ska genomsyra all undervisning. Eftersom vi i framtiden skall arbeta med skolämnet hem- och konsumentkunskap valde vi att fördjupa oss inom problematiken kring perspektiven. Syftet med studien är att genom kvalitativa intervjuer i fokusgrupper ta reda på hur lärare i hem- och konsumentkunskap arbetar med de fyra övergripande perspektiven i sin undervisning. Samtliga elva lärare i vår studie var överens om att kursplanen är grundläggande för undervisningen och att det är utifrån den som de planerar sin undervisning. På de fyra skolor som deltog i studien fanns det stora skillnader i hur lärarna arbetar med de fyra övergripande perspektiven. Resultatet visar att en utav skolorna väver in alla perspektiv i varje lektion medan de andra skolorna har delat upp dem på olika tillfällen och därför inte bearbetar dem lika ingående. De fyra perspektiven tas upp i HK-globen, där poängteras att perspektiven ska genomsyra hela undervisningen, vilket även flera författare påpekar. Vår uppfattning är att det endast är en skola som arbetar med perspektiven på det viset.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-02-28Author
Eidering, Josefine
Kullberg, Jessica
Keywords
hem- och konsumentkunskap
kursplan
perspektiv
HK-globen
Series/Report no.
Lärarprogrammet inriktning hem- & konsumentkunskap
Juni 2009
Language
swe