Vad säger kvinnan i båten?
En studie om livsstil, medieanvändning och kvinnor
Abstract
Titel: Vad säger kvinnan i båten? En studie om kvinnor, livsstil och
medieanvändning.
Författare: Johanna Pihl & Hanna Wekell
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation,
Göteborgs Universitet
Termin: Höstterminen 2010
Handledare: Marie Grusell
Uppdragsgivare: Ampersand AB. Kontaktperson: VD Tatiana Butovitsch Temm
Antal ord: 18000
Syfte: Syftet med studien är att se om det går att utröna karaktärer i
hur medieanvändning ser ut bland kvinnor, som har eller har haft fritidsbåt.
Metod: En kvalitativ studie med utgångspunkt i den medieetnografiska forskningen.
Material: Materialet utgörs av transkriberingarna från djupintervjuer med sju stycken kvinnor.
Huvudresultat: Studien visar att det går att utröna karaktärer bland kvinnor som har eller har haft fritidsbåt. Vi ser likheter och olikheter i vad som betonas som viktigt vad gäller livsstil, detta går i sin tur att koppla till deras medieanvändning. Ur detta går det att utröna
karaktärer. De mönster vi kunnat se, är att kvinnornas intressen och yrken genomsyrar deras medieanvändning. Vi ser inga
tendenser på att båtlivet har någon större betydelse för deras medieanvändning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-02-22Author
Phil, Johanna
Wekell, Hanna
Series/Report no.
Examensarbete
C738
Language
swe