Förekomsten av rabatt vid värdering av privata bolag i Sverige - En kvalitativ studie bland svenska banker och investmentbolag
Abstract
Genom ett flertal kvantitativa undersökningar har forskare konstaterat att privata bolag, i jämförelse med publika bolag, värderas till rabatt. Den procentuella siffran varierar beroende på studie men uppgår till mellan 15 och 33.75 procent. Vår avsikt har varit att undersöka huruvida det som framkommit genom dessa kvantitativa undersökningar stämmer överens med vad praktiker som arbetar med företagsvärdering anser. Vi ville även undersöka huruvida praktiker använder sig av en standardiserad rabatt för privata bolag vid företagsvärdering. Som respondenter för vår undersökning valde vi erfarna medarbetare på investmentbolag och större banker i Sverige. Det är också genom dessa val vår avgränsning skett. För att bäst uppnå vårt syfte och kunna besvara våra forskningsfrågor har vi valt att tillämpa en kvalitativ metod då den till sin natur är mer förklarande och lämpar sig bättre när syftet är att fördjupa förståelsen för ett ämne. Respondenterna var i stort sett eniga i sin syn på värdering av företag och förekomsten av en rabatt för privata bolag. Det förekom dock vissa avvikelser. Vi argumenterar för att det, i enlighet med vad våra respondenter hävdar, i praktiken inte förekommer någon ren privat bolagsrabatt. Den rabatt som likställs med en privat bolagsrabatt utgörs istället av ett flertal rabatter till följd av ett bolags olika egenskaper, vilka oftast sammanfaller för privata bolag. Det rör sig om bolagets storlek, dess möjlighet till genomlysning för förvärvsaspiranter och dess avsaknad av likviditet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-02-16Author
Andresen, Henriette
Bylock, Christian
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
10/11:9
Language
swe