Show simple item record

dc.contributor.authorFeldt, Jakob
dc.contributor.authorPantzar, Johan
dc.date.accessioned2011-02-03T13:12:44Z
dc.date.available2011-02-03T13:12:44Z
dc.date.issued2011-02-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24347
dc.description.abstractBakgrund och problem Banker arbetar idag med effektivisering av sina egna verksamheter och försöker få sina kunder allt mindre beroende av bankkontoren. Detta kräver ständig utveckling av de e-tjänster som idag tillhandahålls. För att tillfredsställa företagskunder krävs effektiva tjänster som inte bara effektiviserar bankernas verksamheter utan också dess företagskunder. För att företag skall kunna erhålla efterfrågade e-tjänster måste bankerna vara medvetna om vad som efterfrågas. Det är därför intressant att studera vad företag förväntar sig av bankerna. Det är också av intresse att studera vilka effekter företag kan erhålla av att använda bankernas e-tjänster då det kan ge kunskap om hur viktigt det är att ständigt förbättra och utveckla e-tjänster. Att studera detta problemområde skulle därför kunna vara till nytta för både banker och företag. Det finns uppenbara motiv för att empiriskt studera nämnda problem då det sedan tidigare inte finns några studier utförda inom problemområdet. Syfte Studien har som mål att undersöka och analysera vilka förväntningar företag har på bankernas e-tjänster, vilka effekter som bankernas e-tjänster får på företagsverksamheter samt vilken nytta företag tror sig kunna dra av eBAM. Studien syfte är att utvidga den empiriska referensramen inom det angivna problemområdet. Metod Då studiens syfte är att undersöka ett område som tidigare inte har studerats har vi valt att ha en explorativ ansats. Studien är av kvalitativt slag då primärdata har samlats in genom personliga intervjuer med tre svenska företag. Resultat och slutsatser Resultatet visar att företag idag är tillfredsställda med bankernas tillhandahållna e-tjänster, men att de ändå är öppna för utveckling och förbättring. E-tjänster effektiviserar idag företagsverksamheter och företag tror på ytterligare effektivisering genom förbättrade och utvecklade e-tjänster. Resultatet visar att bankernas e-tjänster har effekter på företagsverksamheter. Företag tror sig kunna dra nytta av elektronisk konto- och befogenhetshantering men har inte den kunskap som krävs för att förstå vilken nytta de skulle kunna erhålla. Vi tolkar resultatet som att företag är intresserade av förbättrade e-tjänster tack vare att de tidigare har erhållit positiva effekter av e-tjänster. Vi tror dock att det kommer bli svårare för företag att se dessa effekter om bankerna inte tillhandahåller bättre information om sina framtidsplaner. Förslag till fortsatta studier De slutsatser som vi har presenterat är genom att de baseras på observationer från ett fåtal företag indikativa till sin natur. De kan därför tjäna som hypoteser att testa på ett större antal företag. Det skulle vara av intresse att bevisa eller motbevisa följande hypoteser i en generell studie: Svenska företag är i allmänenhet nöjda med bankernas elektroniska tjänster. Bankernas elektroniska tjänster effektiviserar såväl bankernas verksamheter som företagens. Svenska företag är intresserade av eBAM.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomisv
dc.relation.ispartofseries10/11:1sv
dc.titleHur elektronisk behöver en bank vara nu och i framtiden?sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record