”Ute är inne” – En studie om utomhuspedagogikens möjligheter som ett komplement till den vardagliga verksamheten
Abstract
Sammanfattning:
Syfte
Syftet med vår studie är att lyfta fram utomhuspedagogikens möjligheter för
barns lärande,utveckling och hälsa som ett naturligt komplement till den
vardagliga verksamheten. Samtidigt vill vi att studien ska kunna inspirera
pedagoger att utveckla sin verksamhet mot ett mer utomhuspedagogiskt
arbetssätt.
Metod
De metoder som vi använt oss av är, enkätundersökning i förskolor och
grundskolor och en intervju med en pedagog som är verksam inom
högskolan med utomhuspedagogik som inriktning.
Resultat
Resultatet som vi fick fram utifrån enkät och intervju har vi kopplat samman
med relevant litteratur inom ämnet och teorier som kan kopplas till
pedagogiken. Det övergripande resultat vi fick fram utifrån enkäterna visar
att många pedagoger är positiva till pedagogiken men att de samtidigt
saknar en del kunskap om arbetssättet och utomhuspedagogik som begrepp.
Alla pedagoger var eniga om att utomhuspedagogik är bra för barn och
vuxnas hälsa. Resultaten från enkäten visade även att en del pedagoger
kopplar samman utomhuspedagogik med utflykter till skogen och ser inte
gårdens möjligheter i samma utsträckning.
Diskussion
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Lidén, Karin
Fjellström, Lisa
Brandin, Pernilla
Keywords
Utomhuspedagogik
hälsa
komplement i
Language
sv