”Få lära sig på ett annat sätt” – En studie i pedagogers utsagor om lärande baserat på upplevelser
Abstract
Syftet: Syftet med detta arbete är att undersöka pedagogers utsagor om hur de använder sig av upplevelser
för lärande i form av ett science center i sin undervisning. Vad de säger att deras didaktiska motiv med ett
besök är, samt hur återkopplingen blir i klassrummet.
Frågeställning:
Varför använder pedagoger sig av upplevelser i sin undervisning?
Hur kopplar man besöket på ett science centret med klassrumsundervisningen?
Vad anser pedagogerna att det finns för möjligheter samt hinder med att använda ett science center i
undervisningen?
Metod: Kvalitativmetod med fenomenografisk ansats.
Resultat: Vi har i vår studie kommit fram till att majoriteten av de pedagoger vi intervjuat använder sig av
upplevelserna av ett besök på ett science center i ett tematiskt syfte. Detta sker oftast som en uppstart eller ett
avslut av ett temaarbete.
Återkopplingen mellan besöken på ett science center och undervisningen i klassrummet sker delvis genom
samtal om de gemensamma upplevelserna men tar sig även uttryck i praktiskt skapande arbete. Flera
pedagoger uppgav att det var elevens egenkonstruerade kunskap som blev centralt av besöket.
Samtliga av de tillfrågade pedagogerna ser stora möjligheter med att använda sig av ett science center i sin
undervisning då besöket ger varierade undervisningsmetoder.
Trots att pedagogerna uppger att de är positiva till att använda sig av ett science center uppger de alla att det
finns ett stort hinder vilket är den ekonomiska aspekten. Då skolorna idag saknar resurser för att kunna
använda science centers kontinuerligt får inte Universeum den genomslagskraft som det kan ha uppger
pedagogerna.
Betydelse för läraryrket:
Som blivande lärare står vi inför stora utmaningar. Vi har skyldigheter att följa styrdokument och se till att
våra elever uppnår vissa mål. Vi anser att upplevelserna som ett science center erbjuder kan användas som ett
redskap att uppnå målen. Dessa upplevelser tror vi i förlängningen kommer leda till ett ökat intresse för och
ökade resultat i de naturorienterade ämnena.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Bjurström, Anna
Borg, Jennie
Keywords
Universeum
science center
upplevelsebaserat lära
Language
sv