Show simple item record

dc.contributor.authorEriksson, Pontussv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:50:13Z
dc.date.available2011-01-25T13:50:13Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24190
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka vad skolor och lärare kan göra för att höja sina elevers motivation, samt att ge uppslag till mer forskning i ämnet. I uppsatsen drar jag slutsatser om några motivationsteoriers praktiska tillämpning, samt intervjuar fyra gymnasielärare i matematik angående möjligheter och problem med dessa tillämpningar. Resultatet är att en mängd uppfattningar om de praktiska tillämpningarna kommer fram. Jag pekar på några möjliga slutsatser: att elevernas motivation skulle öka av: att jobba i mindre elevgrupper, att ha till personliga datorer, att arbeta med flera olika läromedel, samt att läraren samlar in elevernas arbete för att kontinuerligt utvärdera dem. De uppslag till framtida forskning som jag arbetar fram är att undersöka på vilka sätt man kan visa matematikens funktion i verkligheten, på vilka sätt man kan visa nyttan den kan ha för eleverna, hur man kan använda fantasi i matematikundervisningen, hur stora förtjänsterna med att samla in elevernas arbete för att utvärdera och ge feedback är, samt hur man kan komma runt det motstånd som eventuellt finns hos eleverna att frångå det standardläromedel de ofta jobbar med.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmotivationsteorisv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectpraktisk tillämpning,sv
dc.titleMotivation i praktikensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record