GUPEA >
Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten >
Department of Education, Communication and Learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL (2010-) >
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande >

Bäst i klassen? Lärare och elever i svenska och europeiska policytexter


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2077/24101

Files in This Item:

File Description SizeFormat
gupea_2077_24101_1.pdfThesis frame1254KbAdobe PDF
View/Open
gupea_2077_24101_2.pdfAbstract202KbAdobe PDF
View/Open

Print version of this publication can be ordered.
Price:
 212.00. Costs for postage and packing, and in some cases MOMS (VAT), will be added.

Order this publication

Title: Bäst i klassen? Lärare och elever i svenska och europeiska policytexter
Other Titles: Top of the Class? Teachers and pupils in Swedish and European policy texts
Authors: Sjöberg, Lena
E-mail: lena.sjoberg@hv.se
Issue Date: 4-Feb-2011
University: Göteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakulteten
University of Gothenburg. Faculty of Education
Institution: Department of Education, Communication and Learning ; Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Parts of work: Sjöberg, Lena. (2009). Skolan och den 'goda' utbildningen – för ett konkurrenskraftigt Europa. Utbildning & Demokrati, 18(1), 33-58.

Sjöberg, Lena. (2010a). ”Same same, but different”. En genealogisk studie av den 'goda' läraren, den 'goda' eleven och den 'goda' skolan i svenska lärarutbildningsreformer 1940-2008, EDUCARE, (1),73-99.

Sjöberg, Lena. (2010b). Lärarprofessionalitet på glid – performativ förskjutning av statlig och lärarfacklig utbildningspolicy. Pedagogisk Forskning i Sverige, 15(1), 18-32.

Sjöberg, Lena. (submitted). Vygotskij goes neoliberal - den ideala eleven och läraren i lärarutbildningens policypraktik. Opublicerat manus.
Date of Defence: 2011-02-25
Disputation: Fredagen den 25 februari kl 13.15, Albertsalen, Högskolan Väst i Trollhättan
Degree: Doctor of Philosophy
Publication type: Doctoral thesis
Series/Report no.: Gothenburg Studies in Educational Sciences
302
Keywords: policy analysis
teachers
pupils
power
discourse
governmentality
constructions
governing technologies
Abstract: This thesis takes its departure in the recent criticism directed to the Swedish school system and its schools, teachers and pupils, but especially the epidemic of policies produced in order to develop and improve Swedish schools, in particular after the change of government in 2006. The general aim of this thesis is to study how teachers and pupils are represented, and thus constructed, regulated and positioned in a number of current key policy texts. The study also involves a discussion of the... more
ISBN: 978-91-7346-696-7
URI: http://hdl.handle.net/2077/24101
Appears in Collections:Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet
Gothenburg Studies in Educational Sciences

 

 

© Göteborgs universitet 2011