Att erövra ett språk – kring kunskap, kompetens och bildning
Abstract
Våren 1985 introducerades på Kungliga Dramatiska Teatern i Stockholm en
ny metod för forskning om yrkeskunnande och teknologi, en metod med
vars hjälp en matematiker, Bo Göranzon, en fysiker, Pehr Sällström, och
en dramaturg, Magnus Florin, med ett dubbelt grepp och i en form som
de kallade dialogseminarium ville dels ”fördjupa diskussionen om arbete,
språk, kultur och kunskap”, dels undersöka förhållandet mellan vetenskap
och konst.
Den metoden har sedan på flera plan utvecklats – och utvecklas fortfarande.
I dag är det framför allt i ett ”turnerande dialogseminarium” den
tillämpas:
ett mobilt tvärvetenskapligt forum, känt just under beteckningen
Det dubbla greppet. Med det har Bo Göranzon och de båda musikerna
Kjell Fagéus och Love Derwinger under det senaste året rest runt i landet
och i samtal om filosofi, analogiskt tänkande och praktik lyft fram den
tysta kunskapen – det som inte är direkt synligt och uppenbart – inom
områdena yrkeskunnande, företagskultur och utbildning.
Hösten 2007 bjöd Göteborgs universitet in dem till Jonsereds herrgård
för att i samverkan med Det dubbla greppet arrangera ett dialogseminarium
om bildning och teknik. Ett sådant genomfördes under en heldag i början
av december med framträdanden av Bo Göranzon, Love Derwinger och
Sven-Eric Liedman som inledande programpunkter. På dem följde så en
diskussion som Johan E Berglund, forskare på Kungliga Tekniska Högskolan
i Stockholm, fick i uppdrag att dokumentera. Hans referat publiceras
här, tillsammans med några av de texter som under dagen behandlades,
som en rapport i Jonsereds herrgårds skriftserie.
Publisher
Göteborgs universitet
University of Gothenburg
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Berglund, Johan
Publication type
report
ISBN
978-91-975637-8-9
Language
swe