Show simple item record

dc.contributor.authorAbdul, Kocher
dc.contributor.authorJafari, Kaveh
dc.date.accessioned2010-10-05T08:39:19Z
dc.date.available2010-10-05T08:39:19Z
dc.date.issued2010-10-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23740
dc.description.abstractBakgrund och Problemdiskussion Lean-konceptets applicerbarhet inom servicesektorn har på senare år uppmärksammats allt mer. Lean som har sin grund i den japanska bilindustrin brukas idag över hela världen, främst inom tillverkningsbranschen. Utgångspunkten för vår problemdiskussion är en artikel skriven av Kennedy och Widener (hädanefter K & W) där författarna först byggt upp ett teoretiskt ramverk för hur ekonomistyrningen kan se ut enligt de lean-principer som finns. Orsakssambanden mellan ramverkets komponenter har man fått fram genom en empirisk studie på ett tillverkningsföretag. I slutet av artikeln blickar författarna framåt och hoppas att andra forskare gör undersökningar likt deras för att se om de orsakssamband de hittat även är applicerbara på andra företag. Vi valde att göra studien inom servicesektorn för att undersöka ramverkets generaliserbarhet. Ovanstående diskussion mynnar ut i problemformuleringen som ligger till grund för studien: Går Kennedy och Wideners ramverk att appliceras på ett serviceföretag för att teoretiskt erhålla liknande resultat gällande de kausala kopplingar författarna finner i sin studie? Syfte Uppsatsen syfte är att undersöka om och i så fall vilka eventuella modifieringar som behöver göras av K&Ws ramverk för passa i ett serviceföretags kontext. Metod Referensramen är uppdelad i två delar. I den första delen har vi förklarat komponenternas innebörd i K & Ws ramverk och dess styreffekter. Den andra består av litteratur där vi redogör för de skillnader som finns mellan tillverkande företag och tjänsteföretag samt vilka implikationer detta får på ekonomistyrningens olika delar. Empirin är av kvalitativ art med halvstrukturerade intervjuer med anställda på Fritidsresor där vi frågat om deras lean-arbete och effekterna av det. Vi har även intervjuat Zvonko Dolenac. Dolenac är en effektiviseringskonsult och coach och har mångårig erfarenhet av att arbeta med lean. I analysen diskuterar vi, baserat på litteraturen i referensramen och intervjun med Dolenac, de hänsynstaganden som behöver göras vid skapandet av ett lean-accountingsystem för ett serviceföretag. Vi har även analyserat effekterna av lean-arbetet på Fritidsresor och klassificerat dessa utifrån K & Ws ramverk. Resultat och slutsatser Den viktigaste slutsatsen vi kommit fram till är att det är möjligt att skapa ett ramverk för service med, i teorin, liknande resultat gällande de kausala kopplingarna. Vid skapandet av serviceramverket kan man dessutom utgå från K & Ws modell. Dock bör man vara medveten om de skillnader som finns mellan service och tillverkning. Medvetenheten gör att man i konstruktionen av ekonomistyrningssystemet i ett tjänsteföretag vet vilka komponenter som blir mer och mindre viktiga för att erhålla de styreffekter ur sitt ekonomisystem som sammanstrålar med principerna i lean-filosofin.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries09-10-131Msv
dc.titleLean Accounting - Ett ramverk för servicesektornsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record