Show simple item record

dc.contributor.authorForslund, Mariasv
dc.contributor.authorGimstedt, Gustafsv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:35:07Z
dc.date.available2010-10-04T07:35:07Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23695
dc.description.abstractBakgrund: På praktikplatser har vi sett hur de estetiska ämnenas status i skolan i allmänhet har setts som ganska låg. Övriga lärare verkar inte ha någon större insikt i eller förståelse för den estetiska verksamheten, vilket också i värsta fall kan smitta av sig på eleverna. Gustaf har tidigare i utbildningen varit på studiebesök på en skola med Freinetpedagogik. Där hade de en bild- och formprofil på skolan, och vår hypotes var att de estetiska ämnena skulle ha en högre status där än på ”vanliga” skolor. Därför ville vi genom vårt arbete personligen få reda på mer om dem. Syfte: Syftet var att göra en jämförande undersökning mellan en skola med freinetpedagogik och en ”vanlig” kommunal skola, och se om det finns någon skillnad i de estetiska ämnenas status mellan skolorna. Vi ville se vilka faktorer som kan påverka statusen. Metod: Vi genomförde samtalsintervjuer med lärare och rektorer på de båda skolorna. Resultat: I just det här fallet har det visat sig att estetiken tycks åtnjuta en relativt hög status på de båda skolor vi besökt. Detta troligen på grund av att de i många avseenden liknar varandra ganska mycket. Vi har hittat faktorer som vi tror bidrar till statusen, såsom hur man jobbar ämnesövergripande och organiserar sig i arbetslag, och vilken diskurs som råder på skolan kring estetik och estetiska ämnen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEstetiska ämnens statussv
dc.subjectestetiksv
dc.subjectFreinetpedagogiksv
dc.titleDe estetiska ämnenas status – en jämförande studie mellan en Freinetskola och en kommunal skolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record