De estetiska ämnenas status – en jämförande studie mellan en Freinetskola och en kommunal skola
Abstract
Bakgrund: På praktikplatser har vi sett hur de estetiska ämnenas status i skolan i allmänhet har setts som ganska
låg. Övriga lärare verkar inte ha någon större insikt i eller förståelse för den estetiska verksamheten, vilket också
i värsta fall kan smitta av sig på eleverna. Gustaf har tidigare i utbildningen varit på studiebesök på en skola med
Freinetpedagogik. Där hade de en bild- och formprofil på skolan, och vår hypotes var att de estetiska ämnena
skulle ha en högre status där än på ”vanliga” skolor. Därför ville vi genom vårt arbete personligen få reda på mer
om dem.
Syfte: Syftet var att göra en jämförande undersökning mellan en skola med freinetpedagogik och en ”vanlig”
kommunal skola, och se om det finns någon skillnad i de estetiska ämnenas status mellan skolorna. Vi ville se
vilka faktorer som kan påverka statusen.
Metod: Vi genomförde samtalsintervjuer med lärare och rektorer på de båda skolorna.
Resultat: I just det här fallet har det visat sig att estetiken tycks åtnjuta en relativt hög status på de båda skolor vi
besökt. Detta troligen på grund av att de i många avseenden liknar varandra ganska mycket. Vi har hittat faktorer
som vi tror bidrar till statusen, såsom hur man jobbar ämnesövergripande och organiserar sig i arbetslag, och
vilken diskurs som råder på skolan kring estetik och estetiska ämnen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Forslund, Maria
Gimstedt, Gustaf
Keywords
Estetiska ämnens status
estetik
Freinetpedagogik
Language
sv