Elevers attityder till grammatik
Abstract
Syftet med detta arbete är att undersöka om det finns ett samband mellan lärarens grammatikundervisning och
elevernas attityd till grammatik. Examensarbetet undersöker även om detta tänkta samband kan påverkas genom
en mer stimulerande och elevcentrerad undervisning.
Jag har använt mig av en experimentell metod, bestående av föreläsningar om grammatik, och detta har jag sedan
kombinerat med en kvantitativ undersökning via enkät. Jag har genomfört lektioner med eleverna för att se om en
mer varierad grammatikundervisning kunnat ge en effekt. Undervisningen har inte varit så fokuserat just vid
ämneskunskaper, utan snarare kring diskussioner och föreläsningar om grammatiken. Eleverna visade sig överlag
vara positivt inställda mot detta arbetssätt.
De resultat jag kunnat sammanställa visar på att det finns ett visst stöd för antagandet om att man kan underlätta
grammatikundervisningen om man försöker att göra den mer intressant och mer kopplad till eleven. Merparten av
de elever som deltog kände en positiv förändring, vare sig de redan innan hade en positiv, neutral eller negativ
attityd. Det finns stöd i mina resultat för antagandet om att eleven känner att grammatiken är värdefull, som
verktyg och som stöd. Jag har förutom en ren resultatsframställning också försökt underbygga dessa resultat med
stöd och teorier från litteraturen och försökt ge en bild av hur grammatikens historia påverkar den
grammatikundervisning vi har i skolan idag.
.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Axensköld, Theo
Keywords
Språk
Grammatik
Attityd
Undervisning
Enkät
Language
sv