Evolutionsundervisning i den engelska skolan – undersökning av elevernas kunskap om evolution
Abstract
Inget inom biologi är förståligt förutom i ljuset av evolution. Tyvärr börjar evolutionsundervisningen alldeles för
sent i skolan samtidigt som det finns organisationer som jobbar för att underminera evolutionsteorins giltighet.
Detta genom att försöka få kreationism och Intelligent Design som alternativ till evolutionsteorin på
naturvetenskapliga lektioner, vilket riskerar leda till att elevers kunskap om och förståelse för evolutionen
minskar.
Syftet med detta arbete var att genom en enkät kontrollera engelska elevers kunskaper om livets uppkomst och
utveckling samt få reda på deras eventuella kreationistiska tankar eller missuppfattningar i ämnet.
Arbetet ska även ge tips och råd till lärare som på naturvetenskapliga lektioner ska undervisa i evolution.
Enkätundersökningen genomfördes på elever från tre olika klasser i Brighton, England. Elever kryssade även i
om de var pojke/flicka och om de ansåg sig vara religiösa eller inte för att finna eventuella skillnader mellan
årskurs, kön och religion.
Två intervjuer genomfördes med James Williams, från Sussex University för att få information och tips till
lärare i evolutionsundervisning.
Enkätsvaren visade att elever överlag har en relativt god kunskap om livets uppkomst och utveckling utan större
kreationistiska tankar. Däremot visade svaren på dålig uppfattning om vad som är vetenskap eller inte. Svaren
visade att ju äldre eleverna var och ju mer biologiundervisning de hade desto större var sannolikheten för ett rätt
svar. En annan skillnad var att religiösa elever oftare svarade sant på kreationistiska påståenden.
Evolutionsundervisning måste börja så tidigt som möjligt för att så hög förståelse som möjligt ska uppnås. Lärare
måste ha en god kunskap för att kunna argumentera för evolutionen. De måste även ha kunskap om
vetenskapsteori och vara tydliga med det vetenskapliga språket.
Det viktigaste att tänka på för naturvetenskapliga lärare i evolutionsundervisning är att behandla alla med
respekt och vara tydliga med vad som ska läras ut på lektionerna och varför.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Söderquist, Pär
Keywords
Evolution
undervisning
kreationism
Intelligent
Language
sv