Show simple item record

dc.contributor.authorCarlberg, Camillasv
dc.contributor.authorEkdahl, Malinsv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:50Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:50Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23680
dc.description.abstractSammanfattning Problemområde: Problematiken studien baseras på är de svårigheter som kan uppstå innan de allra yngsta barnen i förskolan har lärt sig att tala. Därför ska denna studie titta på ett arbetslag i förskolan, som arbetar med tecken för att kunna underlätta kommunikationen med de barn som ännu inte börjat tala. Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka pedagogers användande av tecken i leksituationer tillsammans med barn i förskolan. Det är pedagogers kommunikation med barn i ett- till treårsåldern undersökningen kommer att fokusera på. För att precisera syftet utgår studien ifrån frågeställningarna: - Hur beskriver och resonerar pedagoger kring sitt användande av tecken i leksituationer tillsammans med barn? - Hur använder pedagoger tecken i leksituationer tillsammans med barn? Metod: För att besvara syftet har en fallstudie valts att göras. Metoderna som använts, är intervju, observation och fokussamtal. På grund av att det framkom för lite ny information ur fokussamtalet har vi valt att inte presentera något resultat från detta. Resultat: Genom de tre fallbeskrivningarna i resultatet framkommer det hur pedagogerna beskriver och resonerar kring sitt teckenanvändande i leken. De säger bland annat att de använder tecken för att förtydliga sitt språk, benämna saker och stimulera barns språkutveckling. I observationen kommer det fram fem kategorier som beskriver hur pedagogerna använder tecken i leken tillsammans med barn. Dessa kategorier är benämna, utveckla, tillrättavisa, beskriva och förtydliga. Relevans för läraryrket: I denna studie har det visat sig att pedagoger använder tecken tillsammans med små barn i leken för att utveckla barns språk, självförtroende och för att kunna skapa dialog tillsammans med barn som ännu inte har tillägnat sig det talade språket. I och med detta hoppas vi att fler får upp ögonen för arbetssättet att förstärka sitt tal med hjälp av tecken tillsammans med små barn.  sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectTeckensv
dc.subjectleksituationersv
dc.subjectpedagogsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectpedagogsv
dc.titleTecken som ett kommunikationsmedel – en fallstudie om hur tecken används för att kommunicera i leksituationersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record