Hur skapar man en bra undervisning i matematik för en elevgrupp – som är anpassad till samtliga elever?
Abstract
Sammanfattning: Syftet med den här studien har varit att få en ökad förståelse för hur man får
en så optimal matematikundervisning som möjligt för en elevgrupp. Min
förhoppning är även att det här arbetet ska kunna inspirera och bidra till en
ökad kunskap hos andra lärare i ämnet.
Jag har använt mig av frågeställningarna: Hur motverkar man matematiska
svårigheter, vilka material som används, samt hur matematikundervisningen
kan förbättras för att leda mig till svaret på min huvudfrågeställning: ’Hur
skapar man en bra matematikundervisning’. För att ta reda på svaren på
dessa frågeställningar har jag tagit del av tidigare forskning samt fört samtal
med tre informanter. Observationer av dessa har till viss del även
genomförts.
Då jag endast haft tre informanter kan jag inte kunnat göra någon
generalisering av resultaten, men mina informanter samt den tidigare
forskningen har varit överrens om att planeringen av undervisningen är av
avgörande betydelse. Utformningen av undervisningen är också någonting
som belysts. För att förbereda eleverna och ge dem så bra förutsättningar
som möjligt måste man ge dem variation. Ett viktigt material för att utveckla
det abstrakta tänkandet är laborativt material, något som betonas både av
samtliga informanter samt av tidigare forskning. Resurser, kompetens och
storleken på elevgrupper är andra extremt viktiga faktorer som alla påverkar
undervisningens kvalitet och som kommer att diskuteras i studien
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Eriksson, Helena
Keywords
Matematik
motivation
särskilt stöd
läromedel,
Language
sv