Show simple item record

dc.contributor.authorNiklasson, Klarasv
dc.contributor.authorDanielsson, Paulsv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:06Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:06Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23640
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med denna undersökning är att studera om och i så fall hur arbetssätten i skolan skiljer sig mellan ämnesövergripande undervisning och ämnesundervisning. Vi studerar hur högstadieelever uppfattar undervisningen bedriven enligt Lpo 94. Metoden som använts är enkätundersökning med fasta svarsalternativ genomförd som gruppenkät på två olika skolor: den ena skolan har utpräglad ämnesövergri- pande undervisning och den andra har huvudsakligen ämnesundervisning. Enkätens frågor har tidigare besvarats i en omfattande undersökning inom UGU-projektet (Utvärdering genom uppföljning), vilket ger oss ett stort jämförelsematerial i arbetet. Undersökningens resultat visar att det finns skillnader i arbetssätt mellan ämnesövergripande undervisning och ämnesundervisning på de två skolor vi undersökt. Den ämnes- övergripande undervisningen utmärker sig genom att lärare och elever diskuterar gemensamt i högre grad, att eleverna oftare genomför större arbeten och projekt, att de oftare arbetar i grupper och att eleverna upplever att de oftare får vara med och planera undervisningen. Vår jämförelse visar att den ämnesövergripande undervisningen även utmärker sig markant mot UGU-undersökningens resultat. Vårt resultat tillsammans med rön från tidigare forskning gör att vi drar slutsatsen att undervisningsformen påverkar arbetssätten i skolan. Vi ser en samstämmighet mellan tanken om den konstruktivistiska skolan och hur den ämnesöver- gripande undervisningen bedrivs. Med stöd av forskningen kan vi slå fast att det inte finns något empiriskt underlag för att den ena eller andra undervisningsformen skulle vara bättre eller sämre än den andra. En medvetenhet om vår undersöknings resultat kan bidra till reflektion och diskussion kring undervisnings- formerna och arbetssätten i skolan. I förlängningen kan det få betydelse för hur lärare väljer att lägga upp sin undervisning. Det är en som vi ser det viktig didaktisk konsekvens av detta examensarbete.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectintegrerat lärandesv
dc.subjectintentionellt lärandesv
dc.subjectkonstrusv
dc.titleHögstadieelevers syn på arbetssätt i skolan – ämnesövergripande undervisning i jämförelse med ämnesundervisningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record