Show simple item record

dc.contributor.authorKuylenstierna, Bo
dc.date.accessioned2010-09-28T10:41:34Z
dc.date.available2010-09-28T10:41:34Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23521
dc.description.abstractJärnvägstrafiken i Sverige drivs idag huvudsakligen av SJ (Statens Järnvägar), som ansvarar för persontrafik och GreenCargo, som ansvarar för godstrafiken. Banverket ansvarar för säkerhetsuppföljning av den spårbundna trafiken i Sverige. Avsevärda tekniska förbättringar har lett till betydande ökad säkerhet sista 15 åren. Lok-/tågförare arbetar under särskilda medicinska säkerhetskrav, reglerade enligt järnvägslagen (2004:19) och i Järnvägsinspektionens föreskrifter( BV-FS 2004:4). Dispens från vissa av dessa säkerhetskrav kan emellertid beviljas vid en del handikapp eller sjukdomar. Företagshälsovården har en del av ansvaret för uppföljningar och bedömningar i detta sammanhang. Flera publicerade studier av säkerhetsrutiner och av lok-/tågförare som drabbats av olyckor har gjorts, men sannolikt ingen publicerad kvalitativ undersökning av dispensförfarandet i Sverige. Huvudsyftet med denna uppföljning var att se om gruppen lok-/tågförare med godkänd dispens från hälsokraven för säkerhetstjänst, var mer drabbade av olyckor eller olyckstillbud än en normalgrupp lokförare. Alla lokförare i ålder 50-65 år på SJ resp. GreenCargo i Region Västra Sverige följdes i efterhand via journalanteckningar i 3 år under perioden 2000-2005. Samtliga förare som drabbats av olycka eller olyckstillbud (Händelse) hade genomgått ”debriefing” och ny säkerhetsundersökning hos företagsläkare innan de ev. hade fått återgå i tjänst. Statistik insamlades från Järnvägsstyrelsens dispensregister och ur journalhandlingar på Previa företagshälsovård. Klassificering och definition av händelser och typ av händelser gjordes efter Banverkets handbok (BHV 006). I dispensgruppen på 32 personer inträffade 8 händelser fördelade på 5 personer (relativ frekvens proportionerlig - rfp 5/32=0,16). Av händelserna var 5 självmord och 3 olyckstillbud ”nära påkörning av person”. Bland de 121 förarna i kontrollgruppen, inträffade 20 händelser fördelade på 15 personer rfp 15/121= 0,12. Av händelserna var 18 olyckor och 2 olyckstillbud. Av olyckorna var 8 självmord, 4 personpåkörningar, 6 kollisioner. Slutsats: Denna uppföljning ger inga säkra belägg för att lok-/tågförare med dispens ifrån de medicinska hälsokraven för säkerhetstjänstgöring är mer drabbade av olyckor eller olyckstillbud än friska förare i en kontrollgrupp.sv
dc.format.extent14 s.sv
dc.language.isoswesv
dc.publisherGöteborgs universitet. Sahlgrenska akademinswe
dc.publisherUniversity of Gothenburg. Sahlgrenska Academyeng
dc.relation.ispartofseriesFöretagsläkarkursen Väst 2006/2007swe
dc.subjectFöretagsläkareswe
dc.subjectProjektrapportswe
dc.titleUppföljning av lokförare på SJ och Green Cargo i Region Västra Sverige, med beviljad dispens från hälsoföreskrifterna, avseende ev. olyckor eller olyckstillbudsv
dc.typeTextsv
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokL3
dc.type.svepreportsv
dc.contributor.organizationAB Previasv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record