Show simple item record

dc.contributor.authorEriksson, Mikael
dc.contributor.authorFogelström, Fredrik
dc.date.accessioned2010-08-25T09:18:15Z
dc.date.available2010-08-25T09:18:15Z
dc.date.issued2010-08-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23227
dc.description.abstractBakgrund och problemdiskussion: IKEA har en uttalad vision att alltid vilja bli bättre. Företaget använder sig av förbättringsarbete men arbetar inte efter någon specifik förbättringsmetod. Trots detta faktum har IKEA varit mycket framgångsrika. Förbättringsarbete påverkar så gott som samtliga i en verksamhet där inställning och engagemang hos medarbetare till sättet att arbeta med förbättringar har stor betydelse för hur väl förbättringsarbetet fungerar. Denna studie kommer att behandla följande forskningsfrågor: Hur ser förbättringsarbetet ut på IKEA Bäckebol som tillämpar förbättringsarbete men som inte har någon utvald metod för förbättringsarbetet? Hur påverkas medarbetarna på IKEA Bäckebol av förbättringsarbetet i det dagliga arbetet? Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka och identifiera hur IKEA Bäckebol tillämpar förbättringsarbete samt att jämföra deras arbetssätt med utarbetade metoder som är etablerade inom området. Syftet med uppsatsen är dessutom att undersöka hur medarbetare upplever att förbättringsarbetet fungerar samt hur det påverkar medarbetarnas dagliga arbete. Metod: För att kunna besvara uppsatsens två forskningsfrågor har en kvalitativ undersökning på IKEA Bäckebol gjorts. Denna undersökning gjordes genom djupintervjuer med två medarbetare på chefsposition samt med fyra medarbetare. Djupintervjuerna med cheferna är gjorda för att besvara den första forskningsfrågan medan djupintervjuerna med medarbetarna ska besvara den andra forskningsfrågan. Resultat och slutsatser: Studien visar att IKEA Bäckebol har ett förbättringsarbete som nästan helt skiljer sig från det processförnyande synsätt som metoden BPR innebär. Förbättringsarbetet kan istället jämföras med olika delar av de metoder som tillämpar ständiga förbättringar, TQM, Kaizen och Lean. Medarbetarna är generellt nöjda med hur förbättringsarbetet ser ut på IKEA Bäckebol. Det finns dock vissa brister i de informationssystem som används och en avsaknad av tydlighet gällande rutiner och implementering av små vardagliga förbättringar. Studien visar även att medarbetarna är av uppfattningen att förbättringsarbetet skulle underlättas och förbättras om mer tid gavs åt det. Uppsatsen innehåller slutligen en rekommendation till IKEA Bäckebol om att införa en handlingsplan som tydligt kommunicerar hur förbättringsarbetet ska gå tillväga.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries09-10-123sv
dc.subjectEkonomistyrning, förbättringsarbete, ständiga förbättringar, innovationer, Kaizen, Lean, TQM och BPR.sv
dc.titleFörbättringsarbete och hur det påverkar medarbetare -En fallstudie av IKEA Bäckebolsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record